Wat is een domeinnaam? Een beginnershandleiding
Een domeinnaam is het adres van de website die je in je browser typt om naar een specifieke webpagina te gaan.
Meestal is dit een combinatie van de website of bedrijfsnaam met een domeinextensie, zoals .com of .org, waardoor adressen als youtube.com of wikipedia.org ontstaan.
Als je van plan bent om binnenkort een website te openen, dan biedt de registratie van een op maat gemaakt domein veel voordelen:
- Herkenbaarheid. De enige manier waarop je zonder eigen domeinnaam toegang krijgt tot jouw website is via het IP-adres, wat moeilijker te onthouden is.
- Geloofwaardigheid. Websites met op maat gemaakte domeinen zien er betrouwbaarder uit dan websites die gebruik maken van een gratis subdomein, zoals bijvoorbeeld sitename.wordpress.com. Bovendien kun je een professioneel e-mailadres aanmaken met de door jou gewenste domeinnaam, zoals info@jouwmerk.nl.
- Branding. Een domeinnaam maakt integraal onderdeel uit van jouw merkidentiteit en is net zo belangrijk als je logo en webdesign.
Lees verder en ontdek meer over wat domeinnaam is, hoe ze werken en hoe je de beste domeinnaam voor jouw website kiest.
Hoe werkt een domeinnaam?
Er zijn twee elementen nodig, die ervoor zorgen dat een website toegankelijk is voor internetgebruikers — webhosting en een domeinnaam.
Kort gezegd biedt een webhostingserver ruimte aan alle bestanden van je website, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Tegelijkertijd zorgt een domeinnaam ervoor dat gebruikers snel en eenvoudig toegang krijgen tot al die inhoud.
Maar hoe werkt een domeinnaam precies?
Net zoals een fysiek adres je helpt om iemands huis te vinden, heb je een IP-adres nodig om een website op het internet te vinden.
Een IP-adres bevat echter een reeks getallen die gebruikers niet zomaar zullen kunnen onthouden.
Dat is waar het DNS (Domain Name System) om de hoek komt kijken en dit probleem oplost. Het zet die ingewikkelde numerieke adressen om in gemakkelijk te onthouden namen.
Tegenwoordig wordt bijna elke geregistreerde domeinnaam opgeslagen in het DNS. Het werkt ongeveer hetzelfde als een telefoonboek, behalve dat het uitsluitend wordt gebruikt voor domeinen.
Wanneer iemand de domeinnaam van een website intypt, stuurt de browser een verzoek naar de root DNS-server. Het systeem doorzoekt daarop de database en verwijst naar de correcte DNS-server, waar zich het juiste IP-adres bevindt.
De webbrowser gebruikt dit IP-adres vervolgens weer om de hostingserver te vinden, de website gegevens op te halen en de gevraagde webpagina aan gebruikers te tonen.
De structuur van een domeinnaam
Een domeinnaam kan op basis van zijn structuur worden onderverdeeld in drie hoofdelementen: het toplevel, tweede en derde niveau of subdomein.
Topleveldomein
Een topleveldomein (TLD) is het laatste deel van een webadres. De TLD voor hostinger.com is bijvoorbeeld .com.
Er zijn drie soorten TLD’s, afhankelijk van de gebruiksdoeleinden en registratievereisten.
Generiek topleveldomein (gTLD)
Zoals de naam al doet vermoeden, worden generieke topleveldomeinen gebruikt voor algemene doeleinden. Iedereen kan zich dus, zonder restricties, registreren voor deze extensies.
Je bent misschien bekend met enkele van de populairste generieke TLD’s:
- .com – oorspronkelijk gemaakt voor commerciële sites. Het is tegenwoordig het populairste TLD, en wordt door bijna de helft van alle websites gebruikt.
- .net – een geweldig alternatief voor .com, dit TLD is geschikt voor bedrijven in alle sectoren.
- .org – in tegenstelling tot de eerste twee is .org vooral gericht op non-profitorganisaties. Het is na .com de populairste TLD.
Sectorspecifieke TLD’s zoals .travel, .shop en .tech zijn de afgelopen jaren ook steeds populairder geworden.
Omdat deze extensies nog relatief nieuw zijn, heb je een grotere kans om de gewenste naam te bemachtigen dan met meer gevestigde TLD’s als .com.
Potentiële klanten weten meteen wat je site te bieden heeft, zelfs als ze nog nooit van je merk hebben gehoord.
Landcode topleveldomein (ccTLD)
Een ccTLD (country-code top-level domain) vertegenwoordigt een bepaald land, of een bepaalde regio. Het bestaat uit twee letters gebaseerd op de internationale landcodes.
Websites uit India gebruiken bijvoorbeeld vaak de domeinextensie .in, terwijl websites uit het Verenigd Koninkrijk meestal .uk registreren. Sommige websites uit het Verenigd Koninkrijk gebruiken de domeinextensie .co.uk, waarbij .co staat voor “commercial”. Het wordt vaak gekozen door bedrijven en ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk, vergelijkbaar met het gebruik van .com in andere landen.
ccTLD’s zijn perfect voor bedrijven en organisaties die zich op de lokale markt richten. Wereldwijde bedrijven kunnen ccTLD’s ook gebruiken voor hun aanwezigheid in verschillende regio’s.
De British Broadcasting Corporation (BBC) gebruikt bijvoorbeeld bbc.co.uk als domein voor het Verenigd Koninkrijk en bbc.com voor het internationale publiek.
Hier zijn enkele ccTLD’s die bij Hostinger kunnen worden geregistreerd:
Houd er rekening mee dat sommige ccTLD’s geografische beperkingen hebben. Alleen permanente inwoners en buitenlandse bedrijven met een bonafide aanwezigheid in de VS kunnen bijvoorbeeld een .us-domein registreren.
Controleer daarom het registratiebeleid van elk ccTLD, voordat je er eentje koopt.
Als je niet zeker weet welke landextensie je moet registreren, kan de database van de World Intellectual Property Organization (WIPO) je helpen om de juiste te vinden.
Gesponsord topleveldomein
Een privé organisatie sponsort dit type TLD om een specifieke community te bedienen.
Vanwege de exclusiviteit zijn er slechts een handvol gesponsorde topleveldomeinen beschikbaar, waaronder:
- .gov – wordt ondersteund door de US General Services Administration en .gov mag alleen worden gebruikt door overheidsinstanties in de VS.
- .edu – exclusief voor geaccrediteerde instellingen voor hoger onderwijs in de VS.
- .mil – gereserveerd voor websites van het Amerikaanse Ministerie van Defensie.
- .travel – is voorbehouden aan bedrijven in de reisindustrie, waaronder luchtvaartmaatschappijen, hotels en restaurants.
Dat gezegd hebbende, sommige gesponsorde TLD’s behoren niet langer tot een specifieke groep. Het .asia-domein staat nu bijvoorbeeld open voor particulieren en bedrijven over de hele wereld.
Alle topleveldomeinen worden door de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) beheerd.
Deze organisatie is verantwoordelijk voor:
- Het beoordelen en goedkeuren van aanvragen voor nieuwe TLD’s.
- De introductie van nieuwe TLD’s is in lijn met de missie van de organisatie voor het verbeteren van innovatie, concurrentie en online keuze voor de consument.
- Het toezicht houden op domeinnaamregisters – organisaties die bepaalde TLD’s beheren. Verisign is bijvoorbeeld het domeinregister voor zowel .com als .net.
- De accreditatie van domein registrars: bedrijven die domeinnamen mogen verkopen, zoals Hostinger.
- Het ontwikkelen en coördineren van beleid binnen het domeinnaamsysteem.
Domein op het tweede niveau
Een domein op het tweede niveau (SLD: Second-Level Domain) bevindt zich net voor de extensie. In www.hostinger.com is “hostinger” bijvoorbeeld de SLD.
Dit is het enige aanpasbare deel van het domein en vaak het meest opvallende. Voor branding doeleinden moeten bedrijven hun merknaam als SLD gebruiken.
Maar wat moet ik doen als mijn gewenste domeinnaam al is geregistreerd? In dat geval kun je op zoek gaan naar de eigenaar van het domein en aanbieden om het bestaande webadres te kopen.
Met een online tool als ICANN Lookup kun je nagaan wie de eigenaar van een bepaalde domeinnaam is. Veel domeineigenaren verbergen echter hun persoonlijke gegevens uit privacyoverwegingen.
In dergelijke gevallen kun je de domein registrar om de contactgegevens van de eigenaar van de domeinnaam vragen.
Als de eigenaar niet is geïnteresseerd in het verkopen van het domein, of als de prijs boven jouw budget ligt, kun je het beste een domeinnaam met een andere TLD registreren.
Domein op het derde niveau
Een domein op het derde niveau, beter bekend als een subdomein, verwijst naar het gedeelte dat voor het hoofddomein komt. Het www-gedeelte in de meeste URL’s is technisch gezien een subdomein, wat suggereert dat een website deel uitmaakt van het World Wide Web.
Tegenwoordig is www echter niet meer nodig. De meeste websites werken prima zonder, en veel websites verwijzen gewoon door naar het hoofddomein, zoals example.com, wat de zaken eenvoudiger maakt. Nu steeds meer mensen via hun telefoon surfen en apps gebruiken, is www nog minder noodzakelijk geworden.
Sommige websites gebruiken echter naast www nog andere subdomeinen voor het organiseren van content. Google gebruikt bijvoorbeeld developers.google.com om specifieke informatie aan ontwikkelaars te verstrekken.
Een subdomein is ook handig voor lokalisatie. Wikipedia heeft onder andere subdomeinen voor verschillende talen – en.wikipedia.org voor de Engelse versie en de.wikipedia.org voor Duitstalige gebruikers.
Dit zijn andere veel voorkomende voorbeelden van subdomeinen voor zakelijke websites:
- blog.yourwebsite.com – voor het bloggedeelte, waar bedrijfsupdates en verhalen van klanten kunnen worden geplaatst.
- news.yourwebsite.com – voor het laatste nieuws over het bedrijf.
- resources.yourwebsite.com – voor case studies, white papers of e-boeken.
- support.yourwebsite.com – voor klantenondersteuning, documentatie, veelgestelde vragen en contactgegevens.
Wat is een domeinnaam extensie?
Een domeinextensie is een andere naam voor een topleveldomein. Ze verwijzen allebei naar het laatste gedeelte van een webadres, zoals .com.
Wees heel voorzichtig bij het kiezen van een domeinextensie, want dit kan het succes van je website op de lange termijn beïnvloeden. Waarom? Omdat bepaalde TLD’s invloed kunnen hebben op hoe mensen jouw website ervaren.
.edu is bijvoorbeeld meestal gekoppeld aan bekende onderwijsinstellingen, terwijl .tech je merk een moderne en innovatieve uitstraling kan geven.
Door de juiste domeinextensie te kiezen, kun je ook de juiste doelgroep aantrekken. De meeste mensen die naar sites met een .shop– of .store extensie gaan, zijn op zoek naar het kopen van producten, vergelijkbaar met mensen die een .travel website bezoeken omdat ze op vakantie willen gaan.
Als je je op een specifiek land wilt richten, kan het gebruik van het officiële ccTLD van dat land het aantal klikken van de lokale gebruikers stimuleren.
Stel dat jouw klanten voornamelijk uit Polen komen. Als je de .pl extensie kiest, verwachten de lokale inwoners waarschijnlijk dat de inhoud van jouw site in het Pools is en dat je Poolse złoty accepteert voor betalingen, waardoor de kans groter is dat ze je site zullen bezoeken.
Neem de volgende factoren in overweging bij het kiezen van een domeinextensie voor jouw project:
- Doel van de website. Wil je online producten verkopen? Of wil je mensen onderwijzen met blogs van hoge kwaliteit?
- Doelgroep. Richt je je op de lokale markt of op mensen van over de hele wereld?
- Beschikbaarheid domein. Check of de gewenste extensie voor de door jouw gekozen domeinnaam beschikbaar is.
Je kunt onze domeinnaam checker gebruiken en verschillende domeinextensies bekijken.
Vul gewoon het webadres van je voorkeur in het bovenstaande veld in. Als de naam al bezet is, geeft de tool je talloze mogelijke TLD-benamingen die je in overweging kunt nemen.
Domeinnaam vs. URL
Domeinnamen en URL’s worden vaak door elkaar gebruikt, maar ze hebben verschillende betekenissen.
Een Universal Resource Locator (URL) is een volledig webadres dat gebruikers naar een specifieke webpagina leidt. Een domeinnaam is onderdeel van een URL.
Gewoonlijk bestaan URL’s uit de volgende elementen:
- Protocol – dit kan HTTP (Hypertext Transfer Protocol) of HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) zijn. Het laat bezoekers weten of een site met een SSL-certificaat is beveiligd.
- Domein – bestaat meestal uit een domein op het tweede niveau en een domeinextensie.
- Pad – wordt alleen weergegeven wanneer bezoekers naar een specifieke pagina binnen een website worden geleid.
Kort samengevat: een domeinnaam is een cruciaal onderdeel van een URL, maar het is niet het hele adres. Terwijl een URL de exacte locatie van de webpagina die wordt bezocht weergeeft.
Hoe kom ik aan een domeinnaam?
Voordat je het adres van je website registreert, moet je een unieke, herkenbare en pakkende domeinnaam kiezen.
Hier zijn wat handige tips:
- Houd het kort. Zoek een domeinnaam die eenvoudig te onthouden en te typen is; voorkom dat gebruikers de naam verkeerd spellen als ze jouw site zoeken.
- Vermijd getallen. Mensen kunnen het cijfer nul (0) verkeerd opvatten alsof het de letter “O” is, of andersom, waardoor er een onnodige chaos ontstaat.
- Gebruik zoekwoorden (keywords). Als jouw merk (nog) niet bekend is, is het beter om het product of de dienst in de domeinnaam op te nemen.
- Wees creatief. Bepaalde TLD’s maken creatieve domeinhacks mogelijk, zoals findme.online, browsemy.store en hire.me.
- Houd rekening met toekomstige groei. Bedenk hoe je domeinnaam past bij de toekomstplannen van je bedrijf.
Als je vastloopt, gebruik dan onze AI-domein generator om ideeën te ontwikkelen. Ga naar onze pagina Domeinen zoeken, selecteer Genereer domein met AI en schrijf een korte beschrijving van je project in het daarvoor bestemde veld.
Klik vervolgens op Genereer en laat onze AI verschillende domeinnaam opties maken op basis van jouw invoer.
Hoewel je misschien niet meteen je ideale domein vindt, kan de tool een geweldige bron van inspiratie zijn. Je kunt de door AI gegenereerde webadressen mixen en matchen en zo je eigen memorabele domeinnaam maken.
Hoe registreer ik mijn domeinnaam
Zodra je een geschikte naam voor je webadres hebt gevonden, registreer je deze via een betrouwbare domein registrar.
Zo koop je een domeinnaam bij Hostinger:
- Open op de pagina Domeinnaam zoeken het tabblad Nieuw domein zoeken.
- Typ je droom domeinnaam in het zoekvak en klik op Zoeken.
- Als de naam beschikbaar is, klik je op Maak van mij en ga verder naar betalen.
- Selecteer de registratieperiode voor jouw domeinnaam. Je zult ontdekken dat de privacybescherming voor domeinen gratis is inbegrepen, zodat jouw gevoelige informatie niet wordt weergegeven in de WHOIS-database.
- Maak een nieuwe Hostinger account aan of log in op je bestaande account.
- Kies een betaalmethode en vul je gegevens in.
- Klik op Verzenden beveiligde betaling en voltooi de domeinregistratie.
Bekijk voor de volledige stappen onze handleiding over hoe je een domeinnaam koopt bij Hostinger.
Conclusie
Een domeinnaam helpt gebruikers om jouw website gemakkelijker en sneller te vinden. Maar het is niet alleen een webadres, het is ook een belangrijk onderdeel van je algehele marketingstrategie.
Als je bijvoorbeeld een e-commerce site beheert, kun je met .shop of .store als domeinextensie, gebruikers bereiken die graag iets willen kopen. Ook het registreren van de .uk-extensie is een geweldige manier om Britse klanten aan te trekken.
We hopen dat dit artikel je een idee heeft gegeven van wat een domeinnaam is en hoe je de juiste domeinnaam voor jouw project kunt kiezen. Als je vragen hebt, laat dan hieronder een reactie achter – we zullen zo snel mogelijk reageren!
Wat is een domeinnaam FAQ’s
Wat is het verschil tussen een domeinnaam en een website?
Een domeinnaam is het adres van een website. Het is wat internetgebruikers in een browser invoeren om toegang te krijgen tot een website. Een website is daarentegen een verzameling webpagina’s die bereikbaar is via één domein.
Hoe weet ik wie de eigenaar van een domeinnaam is?
Je kunt controleren wie de eigenaar van een domeinnaam is door ICANN Lookup te raadplegen. Voer het domein in de zoekbalk in om de contactgegevens te vinden.
Veel domeineigenaren verbergen hun persoonlijke gegevens echter om privacy redenen. Als de contactgegevens worden afgeschermd, kun je meer informatie aan de registrar van de domeinnaam vragen.
Hoe kom ik aan een gratis domeinnaam?
Platforms als WordPress.com bieden een gratis domein aan in de vorm van een subdomein. Dus in plaats van yourdomain.com is het adres dan yourdomain.wordpress.com. Hoewel het een goed startpunt is, zal het op de lange termijn je branding mogelijkheden beperken.
Een betere oplossing voor een gratis domeinnaam is de aanschaf van een webhosting plan met een gratis domein. Hostinger biedt bijvoorbeeld gratis domeinregistratie aan bij aankoop van ons jaar hosting plan.
Van wie zijn ongebruikte domeinnamen?
Om de eigenaren van geregistreerde, maar ongebruikte domeinen te vinden, kun je het domein in ICANN Lookup opzoeken, of contact met de domein registrar opnemen. Als je wilt weten welke domeinen ongeregistreerd zijn, en op dit moment beschikbaar zijn voor aankoop, kun je onze domein checker gebruiken.
Wat gebeurt er als een domein verloopt?
Wanneer een domein verloopt en niet wordt verlengd binnen de verlengingsperiode, wordt het domein inactief en kan het na een bepaalde periode door anderen worden geregistreerd.