Hoe kun je in 10 eenvoudige stappen een blog starten + best practices voor beginners

Hoe kun je in 10 eenvoudige stappen een blog starten + best practices voor beginners

Een blog starten is een uitstekende manier om de geloofwaardigheid van je merk op te bouwen. Een blog is ook een geweldige uitlaatklep voor zelfexpressie als je een beginnend schrijver bent of een hobby hebt die je wilt documenteren en delen met anderen.

Er zijn echter bepaalde strategieën die je moet kennen voordat je een blog start. Daarom hebben we deze uitgebreide stapsgewijze handleiding gemaakt waarmee nieuwe bloggers hun reis kunnen starten.

We bespreken alles, van het vinden van een niche en het opzetten van een blog platform, tot het publiceren van content en het promoten van je blog.

Download blogpost templates

Een blog starten – Videogids

Ben jij meer een visuele leerling? Geen probleem – bekijk deze WordPress tutorial om te leren hoe je een blog op WordPress maakt.

Subscribe For more educational videos! Hostinger Academy

Hoe je in 10 eenvoudige stappen een blog start

In de komende secties gaan we dieper in op elke stap van het bloggen voor beginners en geven we meer details.

1. Kies je blogniche

Een niche is een specifiek onderwerp waarop je blog zich richt. Het is essentieel voor het bepalen van je doelgroep. Een sterke blogniche kan je ook helpen bij het kiezen van de perfecte blognaam en het ontwikkelen van een gerichte blogstrategie.

Voorbeelden van blogniches zijn boeken, reizen, gamen, fotografie en eten.

Wanneer je jouw nieuwe blog start, kan het verleidelijk zijn om een breed scala aan blog ideeën of onderwerpen te behandelen. Het is echter moeilijk en vaak niet vol te houden om te veel onderwerpen onder de knie te krijgen.

Misschien publiceer je wel een paar succesvolle blogposts van hoge kwaliteit, maar je lezerspubliek is verspreid en het wordt lastig om een trouwe lezerskring te behouden.

Daarom is het belangrijk om je te richten op een niche die een trouwe schare fans kan aantrekken. Een toegewijd publiek kijkt uit naar jouw volgende content, waardoor je blog een gestage stroom aan bezoekers krijgt.

Om de perfecte niche voor een succesvolle blog te vinden, moet je de volgende tips in gedachten houden:

Kies een niche die je leuk vindt of waar je gepassioneerd over bent

Als je blogs schrijft over een bepaald onderwerp dat je leuk vindt, geeft dat altijd meer voldoening dan jezelf dwingen om te schrijven over iets waar je niet in geïnteresseerd bent.

Denk na over je hobby’s en interesses of over de onderwerpen waar je meer over wilt weten. Maak ze vervolgens specifieker. Als je een passie hebt voor eten, probeer je dan te concentreren op een specifieke keuken, bijvoorbeeld Japans, Mexicaans of Italiaans.

Als je een boekenblog wilt beginnen, kun je bijvoorbeeld een blog schrijven over lezen met een beperkt budget of over specifieke literaire stijlen.

Selecteer een niche met een potentieel publiek

Het is belangrijk dat er al interesse is in jouw hoofdonderwerp, zodat je zeker weet dat je een doelgroep hebt die je kunt bereiken. Gebruik Google Trends om het zoekvolume van specifieke trefwoorden te vinden die verband houden met jouw niche. Zo kun je bepalen of er genoeg mensen over praten op sociale media en communityforums.

Zo weet je wat er trending is in jouw niche en welke ideeën voor blogberichten de meeste interactie kunnen genereren.

Je hoeft geen expert te zijn om winst te maken in een niche

Als je een expert bent op een bepaald gebied, heb je een bepaalde autoriteit waar veel lezers naar op zoek zijn, maar dat is geen vereiste. Belangrijker is dat je een uniek perspectief op jouw niche hebt en graag meer wilt weten.

Als je bijvoorbeeld geen professioneel fotograaf bent, kun je als beginner toch een fotografie blog beginnen. Om autoriteit op te bouwen, kun je interviews met experts op jouw blog plaatsen.

2. Kies een geschikt blog platform

Zodra je een niche hebt gekozen, is het tijd om een website voor je blog te maken. Blog Platforms worden onderverdeeld in twee categorieën: gehost en zelfgehost .

Gehoste platforms zoals website bouwers zijn all-inclusive. Ze hebben alle hulpmiddelen die je nodig hebt om een blog te bouwen. Bovendien hoef je geen hosting en een blog domeinnaam bij een derde partij aan te schaffen.

Zelfgehoste platforms vereisen daarentegen dat je zelf hosting oplossingen aanschaft. Deze platforms zijn doorgaans contentmanagementsystemen (CMS’en) die uitgebreide aanpassingsmogelijkheden bieden voor jouw blog.

Laten we eens een aantal voorbeelden bekijken om deze opties beter te begrijpen.

Content Management Systeem (CMS)

CMS-systemen behoren tot de meest voorkomende oplossingen voor het maken van websites. Hiermee kun je eenvoudig een website maken en beheren met een grafische gebruikersinterface. CMS’en zijn geschikte blogplatforms vanwege hun veelzijdigheid en zijn perfect voor iedereen die uitgebreide controle over zijn websites wil, van het kiezen van blog hostingproviders tot het implementeren van beveiligingsmaatregelen.

WordPress is de populairste optie van de vele CMS-systemen en draait op bijna de helft van alle websites op internet. Dankzij de populariteit ervan hebben gebruikers talloze opties voor betaalde en gratis WordPress-thema’s en plug-ins om hun blogpagina’s te verbeteren.

Dit CMS heeft bovendien een grote en actieve community die nuttige kennis en informatie over het platform deelt. Daarom raden wij je aan om WordPress te gebruiken als je een blog wilt starten met behulp van een CMS.

Allereerst is het belangrijk om de definitie van webhosting te begrijpen, omdat je een hostingdienst moet selecteren als je van plan bent om een zelfgehoste WordPress-blog te starten. Overweeg beheerde WordPress-hosting om de technische complexiteit te minimaliseren en je meer te richten op het maken van content.

Tip van een expert

De belangrijkste punten waar ik op let bij een webhost zijn:

1. Gemak. Stel dat je WordPress gebruikt. Laat jouw host je WordPress installeren met één of twee klikken op de knop?
2. Snelheid. Als een host snel is, wordt jouw site sneller geladen, wat jouw ranking en verkeer ten goede komt.

3. Geweldige ondersteuning, omdat het het gewoon makkelijker maakt wanneer je een probleem hebt.

Editor

Neil Patel

Digitale marketingexpert en ondernemer

Dit zijn enkele voor- en nadelen van het kiezen van een CMS zoals WordPress als jouw blogplatform:

Voordelen

  • Volledige controle. Je kunt de webhosting bronnen en -providers naar wens aanpassen, beheren en wijzigen.
  • Schijnbaar eindeloze aanpassingsmogelijkheden. Je kunt persoonlijke code toevoegen of kiezen uit duizenden WordPress-plug-ins en thema’s uit de officiële directory of van externe bronnen.
  • Gebouwd om te groeien. Zelfgehoste platforms kunnen complexe websites van elke omvang ondersteunen, zolang jouw blog hostingplan over voldoende bronnen beschikt.

Nadelen

  • Steilere leercurve. Hoewel het gebruik van een zelfgehost platform aanzienlijk eenvoudiger is dan het coderen van een website vanaf nul, vereist het nog steeds enige technische kennis vergeleken met website bouwers.
  • Tijd om alles op te zetten. In tegenstelling tot de directe installatie van de meeste gehoste platforms, vereisen zelfgehoste platforms extra stappen, zoals het aanschaffen van webhosting, het registreren van een domeinnaam en het installeren van de software van het platform.
  • Geen speciale ondersteuning. De meeste zelfgehoste platforms bieden geen klantenondersteuning. Je zult dus moeten vertrouwen op de ondersteuning van jouw hostingprovider of de community.
  • Onafhankelijke beveiliging en onderhoud. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat jouw blog veilig en goed onderhouden blijft. Dit betekent dat je beveiliging add-ons moet installeren, regelmatig back-ups moet maken en software-updates moet uitvoeren.

website bouwer

Als je wilt beginnen met bloggen, maar een langdurig opstartproces en een steile leercurve wilt vermijden, zijn website bouwers de beste optie.

Met dit type platform kun je eenvoudig een website maken, zonder ingewikkelde technische vereisten. Dit maakt het een geweldige oplossing voor beginners.

Diensten zoals een blog maker van Hostinger Website Bouwer bieden gebruikers professioneel gemaakte templates waarmee ze het blog bouwproces een boost kunnen geven.

Je kunt de blog template eenvoudig aanpassen met een gebruiksvriendelijke drag-and-drop-editor en verschillende AI-tools zoals de AI Writer, de AI Heatmap-tool en de AI Logo Generator .

Hieronder vind je de voor- en nadelen van het kiezen van de Hostinger blog maker:

Voordelen

  • Snelle installatie. Met de AI Website Bouwer optie kun je met slechts een paar klikken een volledig op maat gemaakte blog genereren. Het enige wat je hoeft te doen, is een korte beschrijving van jouw ideale blog te geven. Ga vervolgens naar de visuele editor om alle site-elementen aan jouw wensen aan te passen.
  • Vooraf gemaakte templates. Versnel jouw bouwproces door te kiezen uit de vele templates van Hostinger, die speciaal zijn ontworpen om jouw blog te optimaliseren. Alle ontwerpen zijn geschikt voor mobiele apparaten en kunnen worden aangepast.
  • Essentiële blog functies . De blog maker van Hostinger biedt ingebouwde tools die bloggen eenvoudig maken. Voorbeelden hiervan zijn een visuele blogpost-editor, artikelgroepen met categorieën, postplanning en een URL-aanpasser.
  • Uitgebreide hostingbronnen . Vanaf slechts $2,99 per maand krijgt je blog een gratis domeinnaam, wekelijkse back-ups, onbeperkte bandbreedte en robuuste beveiligingsfuncties.

Nadelen

  • Minder flexibel. De meeste website bouwers zijn gebouwd op een gesloten-bronsysteem. De templates en add-ons zijn doorgaans beperkt tot wat de service officieel aanbiedt. Hostinger Blog Creator is echter compatibel met populaire tools van derden waarmee je jouw blog kunt laten groeien, zoals Google Analytics, Hotjar en Google AdSense.
  • Geen telefonische ondersteuning. Momenteel is ons klantensucces team telefonisch niet bereikbaar. Hostinger Website Bouwer biedt echter livechat- en e-mailondersteuning om ervoor te zorgen dat je alle hulp krijgt die je nodig hebt.

Blogwebsites van derden

Veel succesvolle bloggers gebruiken naast hun eigen platformen ook websites als Medium, Blogger of Tumblr. Sommige blog websites gebruiken een algoritme dat lijkt op sociale media, waardoor bezoekers trending blogberichten kunnen ontdekken op basis van hun interesses.

Door dit systeem te benutten, kun je een groot publiek voor jouw blog opbouwen. Je kunt deze platforms ook gebruiken om backlinks op te bouwen en meer bezoekers naar jouw blogwebsite te trekken.

Dit zijn enkele unieke voor- en nadelen van het gebruik van een website van derden voor jouw blog:

Voordelen

  • Gemakkelijk om te starten. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken. Daarna kun je jouw eerste blogbericht plaatsen.
  • Geen onderhoudswerkzaamheden. Je hoeft niet na te denken over technische aspecten zoals de prestaties of beveiliging van de site. Je kunt je richten op het publiceren en promoten van jouw blog.
  • Bestaande doelgroep. Blogwebsites hebben al een vaste gebruikersbasis die je kunt gebruiken om jouw online aanwezigheid uit te breiden. Bovendien geeft het creëren van unieke en waardevolle content je de kans om op het platform te worden vermeld.
  • Budgetvriendelijk. Veel van deze blogwebsites zijn gratis te gebruiken. Op die manier kun je accounts aanmaken op meerdere platforms en zo jouw bereik vergroten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over kosten.

Nadelen

  • Beperkt eigendom. Jouw blog en de inhoud ervan worden opgeslagen op de server van het platform. Het is dus mogelijk dat je deze kwijtraakt als de website offline gaat.
  • Veel concurrentie. Omdat je het platform deelt met andere bloggers, kan het lastig zijn om voet aan de grond te krijgen. Meestal krijgen mensen met een gevestigde reputatie voorrang op de startpagina en genereren zij het meeste verkeer.
  • Minder mogelijkheden om inkomsten te genereren. In tegenstelling tot wanneer je je eigen blogplatform beheert, kun je geen advertenties weergeven of producten rechtstreeks verkopen vanaf deze websites van derden. De enige opties zijn het promoten van affiliatelinks of het deelnemen aan het partnerprogramma van het platform.

Het kiezen van het juiste platform speelt een grote rol in het succes van jouw blog. Zorg ervoor dat je jouw behoeften en voorkeuren kent voordat je een oplossing kiest.

Beginners en mensen die tijd willen besparen, kunnen baat hebben bij bouwers zoals Hostinger Website Bouwer.

Aan de andere kant zijn CMS’en zoals WordPress perfect voor mensen met enige ervaring in het bouwen van websites, die de vrijheid willen hebben om zelf extensies te coderen of te installeren.

Naast deze twee opties kun je ook accounts aanmaken op populaire blogplatforms om jouw bereik te vergroten en een sterkere doelgroep op te bouwen. Maar vertrouw er niet te veel op, want ze vormen geen ideale lange termijn oplossing.

In de rest van dit artikel richten we ons op het opzetten van een blogwebsite met WordPress als platform.

3. Creëer een blognaam en verkrijg het domein

De volgende stap om blogger te worden, is het bedenken van een goede naam. Het moet niet alleen pakkend en uniek zijn, maar ook herkenbaar en relevant voor jouw sector.

Een goede blognaam moet aan drie belangrijke eisen voldoen:

  • Gerelateerd aan jouw niche. Idealiter zouden lezers via de titel van jouw blog moeten weten waar jouw vakgebied zich bevindt. Overweeg om relevante trefwoorden te gebruiken.
  • Niet langer dan 2-3 woorden. Hoewel sommige blogs met lange namen erg succesvol zijn, is het toch verstandig om ze kort te houden.
  • Gemakkelijk te spellen en te onthouden. Voor optimale branding vermijd je het gebruik van cijfers of speciale tekens in de blognaam.

Gelukkig kun je verschillende blognaam generators gebruiken om het brainstormproces op gang te brengen.

Het enige wat je hoeft te doen, is de generator een paar trefwoorden te geven. De AI bedenkt vervolgens verschillende namen voor jouw blog. Kies gewoon degene die je het leukst vindt, of combineer een paar suggesties, en jouw nieuwe blognaam is klaar.

De volgende stap bij het starten van een blog is het verkrijgen van een domeinnaam voor je blog. Dit is het webadres dat bezoekers moeten invoeren om jouw website te bezoeken.

Idealiter kies je een domeinnaam die exact overeenkomt met de titel van jouw blog. Als deze niet beschikbaar is, zoek dan een alternatief dat er op lijkt of er verband mee houdt. Hiermee voorkomen we verwarring en zorgen we ervoor dat jouw site beter herkenbaar is.

Je kunt een domeinnaam kopen bij een erkende registrar. Sommige webhosting bedrijven, zoals Hostinger, fungeren ook als domeinregistrars. Met deze aanpak kun je in één keer een domein en hosting kopen, waardoor je tijd en geld bespaart.

Aanbevolen literatuur

Bekijk onze tutorial en ontdek hoe je een gratis domeinnaam voor jouw nieuwe blog kunt krijgen.

Hoewel .com de populairste domeinextensie is, kun je jouw blogadres laten opvallen door een uniek achtervoegsel te gebruiken, zoals .xyz , .online of .club. Overweeg bijvoorbeeld om voor het .club- domein te kiezen als je een lidmaatschapsabonnement aanbiedt.

4. Start je website in en personaliseer

Zoals eerder vermeld, zijn verschillende platforms geschikt voor verschillende behoeften en voorkeuren. Ze hebben ook verschillende installatie- en aanpassingsprocessen.

In dit gedeelte vind je een stapsgewijze handleiding voor het opzetten en aanpassen van een WordPress blogplatform.

Aanbevolen literatuur

Als je geen CMS gebruikt, bekijk dan onze tutorial om meer te weten te komen over het maken van een website vanaf nul met behulp van Hostinger Website Bouwer.

We behandelen drie belangrijke stappen voor het maken van een nieuwe blog: het installeren van het contentmanagementsysteem, het aanpassen van het uiterlijk en het toevoegen van plug-ins.

WordPress installeren

Nadat je jouw webhosting plan hebt aangeschaft, moet je eerst WordPress installeren met behulp van het automatische installatieprogramma dat jouw webhost via het controlepaneel aanbiedt.

Zo kun je dit doen op Hostinger’s hPanel:

1. Meld je aan bij het dashboard van jouw hostingaccount en ga naar Website → Auto Installer.

2. Klik onder WordPress op Selecteren.

3. Er verschijnt een nieuw venster. Vul het formulier in met de volgende gegevens:

  • Controleer of je domeinnaam klopt.
  • Voer de gebruikersnaam, het wachtwoord en het e-mailadres van de beheerder in. Deze inloggegevens worden gebruikt om toegang te krijgen tot jouw WordPress dashboard of beheerdersgedeelte.
  • Voer de titel van jouw website in. Hier kun je de naam van jouw blog invoeren. Je kunt dit later wijzigen via de Site Identity instellingen op jouw WordPress beheerdersdashboard.
  • Kies je voorkeurstaal.
  • Selecteer Altijd bijwerken naar de nieuwste beschikbare versie om de nieuwste functies en beveiligingspatches te ontvangen.

4. Klik op Installeren.

Zodra de installatie is voltooid, log je in op jouw WordPress beheergedeelte. Hier kun je wijzigingen aanbrengen in jouw nieuwe blog.

Kies een WordPress-thema

Vervolgens richten we ons op het ontwerpen van de website en het aanpassen van jouw zelf-gehoste WordPress blog met behulp van vooraf ontworpen thema’s.

Een WordPress-thema is een kant-en-klaar ontwerp template voor WordPress sites die je kunt personaliseren. Er zijn gratis en premium opties beschikbaar in de WordPress bibliotheek en externe bronnen zoals ThemeForest. Ontwikkelaars bieden ook premium thema’s aan op hun eigen websites, zoals Astra.

Bij betaalde WordPress thema’s kun je rekenen op speciale ondersteuning, regelmatige updates en premium plug-ins die bij je aankoop zijn inbegrepen. Hoewel gratis thema’s een prima startpunt kunnen zijn, bieden ze doorgaans weinig tot geen ondersteuning. Premium thema’s zijn daarom de investering waard.

Wanneer je op zoek bent naar het beste WordPress-thema voor jouw blog, zul je rekening moeten houden met de volgende cruciale factoren:

  • Prijzen. Als je een premium blogthema overweegt, controleer dan of het de prijs waard is. Vergelijk het met andere thema’s met een vergelijkbare prijs.
  • Ontwerp. Het ontwerp van het thema moet passen bij de inhoud van jouw blog. Wanneer je twijfelt, kies dan altijd voor gebruiksvriendelijke en eenvoudige ontwerpen die elk blogbericht benadrukken.
  • Functies. Controleer of het thema functies zoals een drag-and-drop bouwer, kant-en-klare lay-outs en klantondersteuning bevat.
  • Responsiviteit. Gebruik een responsief thema dat zich aanpast aan elk schermformaat. Dit is belangrijk omdat meer dan de helft van al het websiteverkeer afkomstig is van mobiele apparaten.
  • Gebruikersbeoordelingen. Voordat je een thema koopt, controleer je of andere mensen er positieve ervaringen mee hebben gehad.

Om een thema te installeren vanuit de WordPress directory, log je in op jouw dashboard en navigeer je naar Weergave →Thema’s →Nieuwe toevoegen. Beweeg de muis over het door jou gekozen blogthema en klik op Installeren. Zodra het proces voltooid is, klik je op Activeren.

Als je een thema van een externe bron wilt installeren, selecteer je Thema’s uploaden, upload je het .zip- bestand van het thema en installeert en activeer je het thema.

Hostinger gebruikers die zich aanmelden voor Business Webhosting of een van onze Cloud Hosting plannen, kunnen het Hostinger Blog Thema gratis installeren. Dit is beschikbaar voor gebruikers die WordPress als platform kiezen tijdens het opzetten van hun website.

Aanbevolen literatuur

Leer meer over slecht website ontwerp, zodat je een goede eerste indruk bij jouw bezoekers kunt achterlaten.

Installeer plug-ins en tools om de functionaliteit uit te breiden

Een WordPress plug-in is een extensie die de functionaliteit van een website uitbreidt. Plug-ins bieden extra functies en kunnen eenvoudig worden geïnstalleerd zonder dat er codering nodig is. Hierdoor zijn ze ideaal voor beginnende bloggers.

Verschillende plug-ins dienen verschillende doeleinden. Sommige verbeteren de beveiliging van de site, terwijl andere back-ups kunnen uitvoeren, contactformulieren kunnen inschakelen, reacties kunnen modereren of Google Analytics kunnen integreren.

Bekijk de volgende plug-ins om aan de slag te gaan:

  • Hostinger WordPress plug-in. Een vooraf geïnstalleerde plug-in die gebruikers door het website-installatieproces leidt. In combinatie met de Hostinger AI Assistant plug-in krijg je een AI-blogpost generator op jouw WordPress-dashboard.
  • iThemes beveiliging. Gebruik het om de beveiligingsfuncties van jouw WordPress-site uit te breiden.
  • UpdraftPlus. Installeer het om back-ups en siteherstel te vereenvoudigen.
  • WPForms. Maak eenvoudig formulieren met de drag-and-drop interface.
  • Akismet Spam Beveiliging. Activeer dit om spam te bestrijden en de commentaarsectie van jouw blog op te schonen.
  • MonsterInsights. Koppel jouw blog aan een Google Analytics-account om de prestaties te monitoren.
  • Yoast SEO. Gebruik deze gratis plugin om de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van jouw blog te beheren.

Wij raden je aan om alleen de meest noodzakelijke extensies te installeren, omdat het lastig kan zijn om een groot aantal plug-ins up-to-date te houden. Als je te veel plug-ins installeert, kan je blog trager worden. Controleer daarom of jouw gekozen hostingbedrijf voldoende serverbronnen heeft.

5. Maak de benodigde pagina’s en categorieën

Websitepagina’s bevatten de inhoud van een site. In tegenstelling tot berichten, vereist een standaard webpagina weinig tot geen bewerkingen of updates. De meest voorkomende paginatypen op blogwebsites zijn de volgende:

  • Startpagina. Jouw startpagina is de introductiepagina van jouw blog. Dit is wat bezoekers zien wanneer ze je domeinnaam in de adresbalk van hun browser typen. De startpagina moet fragmenten van jouw beste en nieuwste blogberichten bevatten.
  • De Over pagina. Dit is het gedeelte van jouw site waar bezoekers meer te weten kunnen komen over de persoon of organisatie achter de blog. De pagina kan een biografie, de doelstellingen van de site en relevante afbeeldingen bevatten.
  • Contact pagina. Deze blogpagina bevat informatie over hoe gebruikers contact kunnen opnemen met de eigenaar van de website. Een contactpagina bevat meestal een e-mailadres, een telefoonnummer, links naar sociale media profielen, een contactformulier of een adres met de locatie op Google Maps.

Verschillende soorten blogs hebben mogelijk specifieke soorten pagina’s nodig. Als jouw blog bijvoorbeeld een webshop heeft, moet je mogelijk productpagina’s aan de website toevoegen.

Om een pagina te maken, open je het WordPress dashboard en ga je naar Pagina’s → Nieuwe toevoegen. Je wordt doorgestuurd naar de Gutenberg-editor. Hiermee kun je de tekst op de pagina schrijven en opmaken en relevante afbeeldingen, video’s, formulieren of andere pagina-elementen toevoegen die je wilt gebruiken.

Houd er rekening mee dat een WordPress-bericht anders is dan een pagina. Berichten worden voornamelijk gebruikt voor individuele blogberichten, terwijl pagina’s doorgaans in jouw navigatiemenu worden weergegeven.

Een andere belangrijke factor voor je blog zijn bericht categorieën. Hiermee kun je specifieke blogberichten groeperen, waardoor ze beter georganiseerd en gemakkelijker te vinden zijn.

In WordPress kun je categorieën toevoegen en bewerken via Bericht → Categorieën in het WordPress-dashboard. Je kunt ze ook rechtstreeks via de Gutenberg-editor toevoegen tijdens het schrijfproces.

6. Maak een contentstrategie en een pre-lanceringscampagne

Het is essentieel om de pre-launch campagne uit te voeren voordat je begint met bloggen. Volg deze aanbevelingen om een succesvolle contentstrategie te ontwikkelen:

Specificeer je doelen

Door doelen voor jouw project te stellen, kun je gemakkelijker jouw prestaties bijhouden en bepalen op welke punten je verbeteringen kunt doorvoeren. De beste manier is om concrete mijlpalen te stellen, zoals ‘1.000 nieuwsbriefabonnees hebben tegen het einde van het jaar’. Door specifieke doelen te stellen, word je voortgang beter meetbaar en gemakkelijker te volgen.

Identificeer je doelgroep

Leer de gemeenschappelijke kenmerken van jouw doelgroep kennen: hun interesses, behoeften, pijnpunten en ambities. Een goede tip is om online communities te bekijken waar jouw doelgroep zich waarschijnlijk bevindt. Ontdek welk onderwerp ze interessant vinden en wat voor soort content ze het liefst bekijken.

Analyseer je concurrenten

Ontdek wat de grootste concurrent is in de niche van jouw blog. Lees en analyseer hun populairste berichten, ontdek wat voor hen werkt en bepaal op welke gebieden jouw blog beter kan presteren of een uniek perspectief kan bieden.

Besteed aandacht aan onderwerpen die niet uitgebreid in hun artikelen worden behandeld en concentreer je op het opnemen van de ontbrekende informatie in jouw eigen blogberichten. Hiermee onderscheid je je van andere blogs.

Maak een lijst van de onderwerpen waarover je gaat schrijven

Denk na over blogonderwerpen en overweeg alle informatie die je hebt gevonden over je doelgroep en concurrenten. Zoek voorbeelden van blogberichten en maak een inventarisatieblad met alle mogelijke onderwerpen waarover je kunt schrijven. Op deze manier ben je beter voorbereid en heb je ideeën klaar voor toekomstige blogberichten.

Zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Bepaal de mate van interesse en concurrentie voor elk gekozen onderwerp. Er moet een sterke, op data gebaseerde reden zijn voor het selecteren van elk zoekwoord. Tools zoals Ahrefs en Google Trends zijn handig om te begrijpen waar mensen naar zoeken en wat voor soort content er al beschikbaar is.

Plan je nieuwe blogberichten

De sleutel tot het opbouwen van een trouwe lezerskring is consistentie. Het is beter om een vast publicatieschema aan te houden dan om in één keer veel blogberichten te uploaden en dan voor een langere periode te verdwijnen.

Tip van een expert


Probeer minimaal drie keer per week content te schrijven en te posten. Uiteindelijk zul je moeten proberen om dit minstens één keer per dag te doen.

Probeer ‘s ochtends te posten in je eigen tijdzone, of in de tijdzone die je wilt bereiken. Dat werkt meestal beter.

Dus als ik me op mensen in Europa richt, zou ik dat ‘s ochtends doen, in het Verenigd Koninkrijk rond 8 uur ‘s ochtends. Op die manier kun je meer e-mailverkeer en sociale media-aandacht krijgen.n

Editor

Neil Patel

Digitale marketingexpert en ondernemer

7. Schrijf je eerste blogpost

Nu het pre-lancering proces achter de rug is, is het tijd om na te denken over het schrijven van jouw eerste blogbericht. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat elk nieuw bericht telt:

  • Wees duidelijk en beknopt. Gebruik begrijpelijke taal en houd zinnen en alinea’s kort. Vermijd grote tekstblokken die lezers kunnen afschrikken.
  • Gebruik koppen, subkoppen en lijsten. Gestructureerde opmaak zorgt ervoor dat lezers sneller de informatie vinden die ze nodig hebben, vooral als ze de blogpost snel doornemen.
  • Voeg afbeeldingen en grafieken toe. Visuele content maakt jouw berichten aantrekkelijker. Vaak zijn ze noodzakelijk, vooral als je een handleiding schrijft of gegevens in een beter verteerbaar formaat wilt overbrengen.
  • Zorg voor originaliteit. Gebruik een plagiaatcontrole om te bepalen of jouw tekst plagiaat bevat. Met deze tool kun je dubbele tekst in jouw tekst identificeren en markeren, zodat deze uniek is. Dit is vooral belangrijk als je een AI-schrijftool voor jouw content gebruikt
  • Pas SEO-best practices toe. Gebruik tools zoals Yoast SEO om zoekmachineoptimalisatie te integreren in jouw schrijf- en publicatieproces. Door SEO-vriendelijke content te creëren, kun je de zichtbaarheid van jouw blog in zoekmachines aanzienlijk verbeteren.

Om je eerste blogbericht te maken, log je in op jouw WordPress-dashboard en ga je naar Berichten → Nieuw bericht toevoegen. Je wordt doorgestuurd naar de WordPress teksteditor: het hulpmiddel voor het schrijven en opmaken van jouw inhoud.

Met de WordPress-editor kun je blokken of secties voor verschillende soorten inhoud toevoegen en bewerken. Met deze blokken kun je elementen toevoegen zoals tekst, media, blogontwerpfuncties, widgets en code. Om een nieuw blok te selecteren en toe te voegen, klik je op de + knop in de editor.

Als je een vooraf ontworpen template in je nieuwe blogbericht wilt opnemen, blader je door de items onder Patronen tabblad.

Zodra je klaar bent met het schrijven, opmaken en toevoegen van inhoud aan jouw eerste blogbericht, controleer je of de instellingen correct zijn voordat je het bericht publiceert. Om toegang te krijgen tot de geavanceerde opties van het bericht, klik je op Instellingen knop rechtsboven in de editor.

In de zijbalk met instellingen kun je kiezen of je reacties wilt toestaan, tags wilt toevoegen, de categorieën van het bericht wilt instellen of uitgelichte afbeeldingen wilt uploaden.

Voordat je het blogbericht publiceert, klik je op Voorbeeld om er zeker van te zijn dat alles in orde is. Controleer bijvoorbeeld of de titel van het blogbericht niet te lang is en of alle alinea’s en afbeeldingen eruitzien zoals bedoeld. Ga terug en bewerk het bericht indien nodig.

Als je tevreden bent, ga je verder en klik je op Publiceren.

8. Publiceer je blog

Het proces van het publiceren van een blogbericht is doorgaans heel eenvoudig, zoals we eerder hebben uitgelegd. Wij raden je echter aan om een laatste controle uit te voeren om er zeker van te zijn dat de blogpost van de beste kwaliteit is.

Voordat je jouw blogpost toegankelijk maakt, kun je deze checklist voor publicatie doornemen:

Controleer en corrigeer eventuele grammatica en spelfouten

Slechte grammatica en spelfouten kunnen ervoor zorgen dat jouw content minder betrouwbaar lijkt en je geloofwaardigheid schaadt. Neem daarom de tijd om je blogbericht na te lezen voordat je deze publiceert. Een tip is om een dag te wachten tussen het schrijven en bewerken van je tekst. Zo weet je zeker dat je het artikel objectief bekijkt. Het is ook een goed idee om iemand anders de blog te laten proeflezen, indien mogelijk.

Controleer opmaak en structuur

De opmaak en structuur van jouw blog kunnen helpen om de aandacht van de lezer vast te houden. Enkele best practices zijn onder meer het toevoegen van een inhoudsopgave, het controleren van de overgang van de ene sectie naar de andere en het zorgen dat lettertypen en -groottes leesbaar zijn.

Visuele elementen toevoegen en optimaliseren

Visuele elementen zoals illustraties en grafieken zorgen ervoor dat informatie effectiever wordt overgebracht. Door ze op de juiste plaatsen toe te voegen, kun je jouw content verbeteren. Als je een CMS zoals WordPress gebruikt, kun je overwegen om de afbeeldingen te optimaliseren door ze te comprimeren of het formaat ervan te wijzigen, zodat ze sneller laden.

Zorg ervoor dat alle links goed werken

Interne en externe links helpen bezoekers bij het navigeren op jouw website en zijn essentieel voor de SEO-prestaties van je blog. Controleer of alle links die je opneemt, naar de juiste pagina’s leiden. Het is ook belangrijk om na te denken over de ankertekst die je gebruikt. Deze helpt Google en andere zoekmachines om de context van de links beter te begrijpen.

Zodra je de checklist hebt doorlopen en zeker weet dat alle elementen aanwezig zijn, kun je jouw eerste blogbericht publiceren en onder de aandacht brengen bij een breder publiek.

9. Promoot en vergroot het aantal volgers van je blog

Nu je nieuwe WordPress-blog online staat, is het tijd om ervoor te zorgen dat mensen deze gaan lezen. Zelfs als je content van hoge kwaliteit is, heeft het geen zin als het de doelgroep niet bereikt. Daarom is blogpromotie van essentieel belang.

Optimaliseer je blog met SEO

Zoekmachineoptimalisatie verwijst naar een reeks technieken die worden gebruikt om de ranking van een website in zoekmachines te verbeteren.

Het is essentieel dat jouw website hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s), aangezien ongeveer 53% van al het websiteverkeer afkomstig is van organische zoekopdrachten. Als je berichten en pagina’s hoog scoren op Google, is de kans groter dat je blog een gestage stroom organisch verkeer ontvangt, zonder dat je hoeft te betalen voor advertenties.

Dit zijn enkele goede tips voor blog-SEO:

  • Zoekwoordenonderzoek. Richt je op specifieke long-tail zoekwoorden met weinig concurrentie om een grotere kans te maken op een hoge positie in de SERP’s. Gebruik hulpmiddelen zoals Google Trends, Semrush of Ahrefs om informatie over zoekwoorden te verzamelen.
  • Meld je aan voor Google Search Console. Dit is een uitstekende tool om de prestaties van jouw website op Google bij te houden. Hiermee kun je zien welke zoekwoorden het meeste verkeer genereren en welke websites naar jouw zoekwoorden linken.
  • Installeer een SEO-plugin. Als je een WordPress-blog beheert, is Yoast SEO een van de populairste plug-ins. Als je een website bouwer gebruikt, bieden de meeste vergelijkbare ingebouwde SEO-functies.
  • Pas best practices voor on-page SEO toe. Enkele essentiële on-page SEO-tactieken zijn het toevoegen van metagegevens en het wijzigen van permalink-slugs.
  • Verbeter de prestaties van je website. Een snellere laadsnelheid van de pagina heeft een positief effect op SEO. Zorg ervoor dat je de richtlijnen voor websiteprestaties volgt om jouw website sneller te maken.

Bouw je blogpubliek op sociale media en online forums op

Het promoten van jouw blog op sociale media en online forums is een uitstekende manier om je doelgroep te vinden en met ze in contact te komen. Het doel moet zijn om communities te vinden die zich richten op jouw blogniche en deze naar jouw blog leiden.

90% van de bloggers gebruikt sociale media om hun berichten te delen. Het is een populaire methode om verkeer te genereren, dus het is cruciaal om tijd te besteden aan een geoptimaliseerde social media strategie.

De eerste stap is om ervoor te zorgen dat je sociale media in jouw eigen blog integreert. Lezers die je content interessant of waardevol vinden, willen mogelijk jouw sociale media-accounts volgen en de inhoud van je blog met anderen delen.

Overweeg om een plug-in voor sociale media te gebruiken als je een WordPress-blog beheert. Als je deze installeert, krijg je toegang tot functies zoals widgets voor sociale media-pictogrammen, delen en Facebook like-knoppen.

De volgende stap is het selecteren van de sociale media platformen waarop je jouw blog wilt promoten.

Elk social media kanaal heeft unieke kenmerken en niet elk kanaal is geschikt voor jouw specifieke niche. Daarom is het essentieel om onderzoek te doen naar de demografie van elk platform voordat je reclame maakt op sociale media.

Dit is informatie over de populairste sociale media platforms en hun gebruikersdemografie. Deze informatie kan je helpen om en succesvolle blog op te bouwen:

  • Facebook. Het grootste sociale netwerk met ongeveer 3 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd. Mannen met een leeftijd van 25 tot 34 jaar vormen 17,6% van de gebruikersbasis. Daarmee vormen zij de grootste doelgroep op het platform. De meeste Facebook-gebruikers gebruiken Facebook ook op hun mobiel. Zorg er dus voor dat je blog geschikt is voor mobiele apparaten.
  • Twitter. Er zijn meer dan 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers op Twitter, waarvan de meeste mannen zijn. Twitter staat bekend om het leveren van realtime-updates over uiteenlopende onderwerpen en veel gebruikers gebruiken Twitter om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
  • Reddit. Dit sociale discussieplatform heeft gemiddeld zo’n 50 miljoen actieve dagelijkse gebruikers. Reddit heeft meer dan 100.000 actieve communities voor vrijwel elke niche. Het is daarmee een geweldig platform om jouw doelgroep te vinden.
  • Instagram. Deze app voor het delen van foto’s heeft wereldwijd meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers en is een van de populairste platforms voor influencermarketing. Als je visueel aantrekkelijke blogcontent hebt en jouw doelgroep bestaat uit millennials, is Instagram een uitstekende keuze.
  • Pinterest. Het populaire platform voor het delen van afbeeldingen en het samenstellen van visuele content heeft maandelijks meer dan 450 miljoen actieve gebruikers. Vrouwelijke gebruikers vormen de meerderheid op Pinterest. De meeste gebruikers komen uit Noord-Amerika. Het is een goede optie voor blogs waarvan het publiek voornamelijk uit Amerikaanse vrouwen bestaat.
  • TikTok. Deze app voor het delen van video’s wordt gezien als het snelst groeiende sociale netwerk en heeft maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers. Het is het populairst onder gebruikers van Generatie Z en wordt hier de meeste tijd per dag aan besteed in vergelijking met andere platforms. Als de content van je blog gericht is op jongvolwassenen, kun je je merk op TikTok promoten met korte videosamenvattingen van je artikelen.

Tip van een expert

Er bestaat niet één social media platform dat het beste is voor het vinden en opbouwen van een community. Je moet kijken waar je publiek zich bevindt. Ik werk in de B2B-sector, dus LinkedIn en Twitter zijn geweldig. Hetzelfde geldt voor YouTube. Sommige mensen zitten in B2C (direct-to-consumer-merken), dus misschien zijn Instagram, TikTok en Snapchat beter voor hen.

Editor

Neil Patel

Digitale marketingexpert en ondernemer

Ontwikkel een e-mailmarketingstrategie voor jouw blog

E-mailmarketing houdt in dat je e-mails naar mensen stuurt om jouw blog te promoten. Zelfs in het tijdperk van sociale media is e-mailmarketing nog steeds een effectieve manier om lezers voor jouw persoonlijke blog te behouden.

Veel hostingproviders bieden hun klanten aangepaste e-mailaccounts aan. Overweeg om e-mailhosting apart aan te schaffen als jouw websiteplatform dit niet aanbiedt. Hiermee kun je een professioneel e-mailadres aanmaken, zoals jouwnaam@jouwblogdomein.com.

Dit zijn de drie cruciale stappen van e-mailmarketing:

  • Kies een e-mailmarketingtool. Een e-mailmarketingtool vereenvoudigt het beheer van je e-mailmarketingcampagnes. Als je een WordPress-blog hebt, kunt je uit veel nieuwsbrief plug-ins kiezen.
  • Maak een e-maillijst. Moedig nieuwe lezers altijd aan om zich aan te melden voor jouw e-mailnieuwsbrief via jouw startpagina en individuele blogpagina’s. Je kunt ze overtuigen met prikkels zoals exclusieve content en gratis e-boeken via e-mail.
  • Verstuur e-mails van hoge kwaliteit. Zorg ervoor dat je in elke e-mail die je verstuurt, echte waarde biedt. Zorg voor pakkende onderwerpregels die de inhoud van de e-mail weerspiegelen. Voeg vervolgens call-to-action knoppen toe, zoals ‘Meer informatie’, die linken naar jouw blogbericht.

Probeer gastbloggen uit

Gastbloggen of gast berichten houdt in dat je content creëert voor andere websites. Het algemene idee is om je blog onder de aandacht te brengen door te publiceren op websites met veel volgers. Het is ook een kans om backlinks naar jouw blog op te nemen, wat een positief effect kan hebben op SEO.

Zorg ervoor dat je alleen websites kiest die relevant zijn voor jouw niche. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat de gastblog berichten jouw ideale doelgroep aanspreken.

Wanneer je een artikel op een van de door jou geselecteerde websites aanbiedt, controleer dan of het onderwerp past bij het thema van de website.

Als je pitch wordt geaccepteerd, begin je met het schrijven van het gastartikel. Voeg naast backlinks naar jouw blog ook interne links toe die lezers naar andere berichten op de website van de klant leiden.

Vermijd daarnaast openlijke promotie van jouw blog en concentreer je in plaats daarvan op het bieden van meerwaarde aan de lezer.

Blijf, nadat het gastbericht is gepubliceerd, contact houden met de webmaster waarmee je hebt samengewerkt. Als het gastartikel goed scoort, is de kans groter dat je toekomstige pitches door andere blogs worden geaccepteerd.

10. Monetiseer je blog

Zodra je blog een aanzienlijk aantal volgers heeft, ontstaan er mogelijkheden om geld te verdienen met bloggen. Er zijn veel manieren om geld te verdienen met je blog. Enkele van de meest voorkomende methoden zijn:

Affiliate-marketing

Als je een merkaffiliate wordt, kun je geld verdienen met bloggen via affiliatelinks. Elke keer dat een blogbezoeker bijvoorbeeld een product koopt via de affiliatelink, kun je een commissie van ongeveer 5-30% van de productprijs verdienen. De werkelijke tarieven zijn afhankelijk van het programma en de soorten producten die worden aangeboden.

Betaalde advertenties

Bloggers kunnen advertenties op hun websites plaatsen door zich aan te melden bij een advertentienetwerk. Advertentienetwerken zoals Google AdSense helpen bloggers snel in contact te komen met merken die relevant zijn voor hun doelgroep. Zorg er echter voor dat jouw advertentieruimte de blogpost niet hindert, zodat de leeservaring optimaal blijft.

Gesponsorde berichten

Een andere manier om geld te verdienen met bloggen is door contact op te nemen met merken en over hun producten te schrijven. Voordat je dit doet, moet je ervoor zorgen dat jouw blog voldoende lezers en verkeer heeft. Gevestigde bloggers trekken meer merken aan en hebben meer onderhandelingsmacht over hoeveel ze per bericht kunnen verdienen.

Digitale en fysieke producten

Integreer e-commerce functionaliteit in jouw blog en verkoop fysieke en digitale producten die verband houden met je content. Je kunt bijvoorbeeld digitale producten verkopen, zoals online cursussen en e-boeken, die voortbouwen op de ideeën uit bestaande blogberichten. Het is ook de moeite waard om fysieke goederen te verkopen.

Gebruikersabonnementen

Maak exclusieve content die bezoekers kunnen ontgrendelen met een betaald abonnement. Zorg ervoor dat de waarde van het abonnement behouden blijft door regelmatig unieke, hoogwaardige content aan te bieden.

WordPress gebruikers kunnen lidmaatschap plug-ins zoals MemberPress of Paid Member Subscriptions installeren om paywall-functies toe te voegen aan hun sites.

Tip van een expert

Zodra je een publiek hebt opgebouwd – minimaal vijf- tot tienduizend bezoekers per maand – kun je er geld mee verdienen. Wat ik zou doen is op korte termijn e-mailadressen verzamelen en een leadmagneet creëren.

Als ik een blog over yoga zou hebben, zou ik misschien een leadmagneet hebben met 101 manieren om als beginner yoga op gevorderd niveau te beoefenen. Dan kan ik e-mailadressen verzamelen en uitproberen hoe ik cursussen, e-boeken, affiliateproducten en AdSense advertenties kan promoten.

Editor

Neil Patel

Digitale marketingexpert en ondernemer

Hoeveel kost het om een blog te starten?

Het is van cruciaal belang om te weten hoeveel geld je nodig hebt om een blog te starten. Onze experts hebben een schatting voor de kosten opgesteld voor het starten van een zelfgehoste WordPress-blog met Hostinger als jouw hostingprovider:

  • Hosting. Hostinger’s Premium hosting plan is een uitstekende keuze voor blogs die draaien op WordPress. De startprijs is $2,99/maand.
  • SSL-certificaat. Met een SSL-certificaat weten jouw lezers dat je blog veilig is. Hostinger biedt gratis basis SSL-certificaten aan. Als je wilt upgraden naar een geavanceerder SSL-certificaat, beginnen de kosten ervan bij ongeveer $10/jaar.
  • Domeinnaam Hostinger biedt bij de meeste hosting plannen een gratis domein voor een jaar aan. Normaal kost het $9,99 om een .com-domeinnaam te krijgen en ongeveer $13,99 / jaar om te verlengen.
  • WordPress. De kern van WordPress is open-source. Dat betekent dat je WordPress gratis kunt downloaden, gebruiken en naar eigen inzicht kunt aanpassen.
  • WordPress thema. Hoewel er veel goed gemaakte gratis thema’s beschikbaar zijn, ontbreken er vaak functies, aanpassingsmogelijkheden en ondersteuning. In plaats daarvan raden wij je aan om een premium thema aan te schaffen voor een optimaal blogontwerp en optimale functionaliteit. De goedkoopste op ThemeForest kosten momenteel ongeveer $13 per licentie.
  • Plug-ins. Veel plug-ins zijn ook gratis beschikbaar. Het kan echter zo zijn dat je voor sommige plug-ins moet upgraden naar de premium versie om toegang te krijgen tot extra functies. Het installeren van een beveiligingsplugin en premium Yoast SEO kan je bijvoorbeeld ongeveer $99/jaar kosten.
  • Marketing en SEO. De werkelijke kosten zijn afhankelijk van de methoden en tools die je gebruikt. Als je nog maar net begint, kun je je blog op de markt brengen met gratis tools zoals MailChimp en Google Trends.
  • Onderhoud. De meeste WordPress onderhoudstaken, zoals software-updates en back-ups, kun je zelfstandig uitvoeren met behulp van gratis tools. WordPress is echter niet immuun voor technische problemen. Daarom is het een goed idee om ongeveer $100 per jaar opzij te zetten voor onderhoud.

Met deze bedragen kunnen de totale kosten voor het eerste jaar van bloggen oplopen tot meer dan $250. Jouw uitgaven kunnen echter lager of hoger uitvallen, afhankelijk van je behoeften.

Aanbevolen literatuur

Ontdek hoeveel een WordPress website kost, afhankelijk van het doel ervan, zodat je jouw uitgaven beter kunt plannen.

Voor een betere kostenefficiëntie kun je Hostinger Website Bouwer gebruiken om jouw blogavontuur te starten. Dankzij de ingebouwde SEO-tools, marketingintegraties en thema’s biedt onze website bouwer meer waar voor je geld.

Dit is hoeveel een blogwebsite kan kosten als deze gemaakt is met Hostinger Website Bouwer:

  • Hosting. Wij raden aan om het Premium hostingplan te kiezen. Het abonnement voor 12 maanden kost $2,99/maand. Als je voor dit hostingpakket kiest, krijg je een jaar lang een gratis domeinnaam.
  • Hostinger Website bouwer. Gratis inbegrepen bij een van onze hosting plannen.
  • Integraties van derden. Populaire marketing- en analyse-apps zoals Hotjar en Google Analytics zijn gratis beschikbaar voor elke Hostinger Website Bouwer gebruiker.
  • Beveiliging en onderhoud. Wekelijkse back-ups, SSL-certificaten en een malwarescanner zijn allemaal inbegrepen in jouw hostingplan.

Met deze oplossing kan het starten van jouw blogreis al vanaf $35,88 voor het eerste jaar.

Wij adviseren je om een lijst te maken van wat je nodig hebt en een budget vast te stellen om te voorkomen dat je te veel uitgeeft. Je kunt altijd beginnen met goedkopere of gratis opties en later upgraden naar premium oplossingen zodra jouw blog winst maakt.

Is het de moeite waard om een blog te starten?

Vroeger was een blog vaak niets meer dan een online dagboek waarin iemand zijn of haar leven of hobby beschreef. Tegenwoordig gebruiken grote merken blogs als een cruciaal onderdeel van hun content marketing strategieën.

De redenen om een blog te starten, variëren per persoon of merk. Ben je op zoek naar een extra zetje? Dan zijn dit vier voordelen die je kunt krijgen als je een blog start:

Een blog starten om persoonlijke redenen

Een persoonlijk blog is een prima digitaal dagboek, waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over het verdienen van geld of hoeveel verkeer je aantrekt. Je kunt jouw gedachten over een specifiek onderwerp opschrijven en delen. Dit is perfect voor iedereen die graag schrijft en content creëert.

Een blog starten om te netwerken

Door te bloggen kun je nieuwe mensen bereiken, vrienden maken en een gemeenschap opbouwen. Als professional is dit ook een geweldige manier om te netwerken met andere experts binnen jouw sector. Reageren op reacties onder jouw blogberichten kan een geweldige manier zijn om een gesprek met je publiek te beginnen.

Een blog starten om geld te verdienen

Het valt niet te ontkennen dat bloggen een winstgevende online business is geworden. Zodra je een vast publiek hebt opgebouwd, kan geld verdienen met bloggen een flexibele en over het algemeen risicoloze manier zijn om een bijverdienste te hebben.

Een blog starten om nieuwe vaardigheden te leren

Door een blog te maken, kun je jouw vaardigheden verbeteren en nieuwe vaardigheden leren, bijvoorbeeld op het gebied van schrijven, marketing, SEO en webontwikkeling. Het creëren van hoogwaardige content en je onderscheiden van de concurrentie is ook een uitstekende drijfveer voor zelfontwikkeling.

Praktische tips voor bloggen voor beginners

Hoewel het starten van een blog spannend is, is het van cruciaal belang om een sterke blogstrategie te plannen voordat je je blog online zet.

Dit zijn enkele praktische tips die je kunt volgen om een succesvolle blog te maken:

Heb een duidelijk doel

Door een blogniche te kiezen en duidelijke doelen en mijlpalen te stellen om je voortgang te meten, kun je je kans op succes vergroten.

Wanneer je net begint met bloggen, wil je waarschijnlijk over alles schrijven wat je interesseert. Als je echter een extra inkomen wilt genereren met jouw blogactiviteiten, zul je de tijd moeten nemen om een langetermijnplanning te maken.

Een meetbaar doel zou kunnen zijn om maandelijks 10.000 weergaven te behalen via organische verkeersbronnen. Jouw mijlpalen kunnen daarentegen kleinere taken zijn die je helpen om het hoofddoel te bereiken. Probeer bijvoorbeeld om 10 blogberichten bovenaan de zoekresultaten te krijgen.

Duidelijke doelen helpen je om gefocust te blijven, je voortgang te evalueren en je aanpak aan te passen als je niet de gewenste resultaten ziet.

Controleer de opmaak van je blog

Een van de belangrijkste manieren om je geloofwaardigheid als blogger in de sector te vestigen, is door goed geschreven blogberichten te schrijven die makkelijk leesbaar zijn en geen fouten bevatten.

Omdat we tegenwoordig met heel veel verschillende apparaten op het internet surfen, kunnen eindeloze tekstregels op een smartphone vermoeiend zijn om te lezen.

Door aandacht te besteden aan elementen zoals alinea- en zinsstructuren, koppen en opsommingen, kun je de leesbaarheid van jouw blog verbeteren. Een goede opmaak vergroot bovendien uw kansen op een hogere ranking in zoekmachines en zorgt ervoor dat jouw blogberichten overzichtelijk zijn.

Breid je e-maillijst uit

Het consequent laten groeien van jouw blog e-maillijst is goed voor je e-mail marketingstrategie. Om de relatie met je publiek te onderhouden, kun je jouw e-maillijst gebruiken om:

  • Houd lezers op de hoogte van nieuw gepubliceerde blogs.
  • Deel tips en trucs die betrekking hebben op jouw niche.
  • Zorg dat jouw publiek betrokken raakt bij je content door middel van wedstrijden of weggeefacties.

Hoe meer waarde je je lezers kunt bieden, hoe groter de kans dat je een trouwe lezerskring opbouwt en jezelf neerzet als een autoriteit op jouw vakgebied.

Omdat je e-mail kunt gebruiken om een persoonlijkere band met je trouwe lezers op te bouwen, kun je overwegen om verschillende strategieën voor leadgeneratie te testen.

Je kunt gebruikers bijvoorbeeld verleiden om zich aan te melden voor jouw e-maillijst door hen exclusieve content aan te bieden, zoals spiekbriefjes en checklists. Zodra je een e-maillijst hebt die groot genoeg is, kun je overwegen om advertentieruimte te verkopen om zo geld te verdienen met de nieuwsbrieven.

Verouderde inhoud bijwerken

Zoektrends op internet veranderen voortdurend. Een blogpost waarin de beste wandelschoenen van 2022 worden beschreven, bevat daarom waarschijnlijk binnen een jaar of twee na de oorspronkelijke publicatie alweer verouderde informatie.

Je kunt dit voorkomen door je content regelmatig te controleren en bij te werken. Gebruik SEO-onderzoekshulpmiddelen om zoektrends en trefwoorden te monitoren en houd in de gaten wat jouw concurrenten doen.

Denk er tegelijkertijd over na om meer content te produceren die altijd actueel is en de tand des tijds kan doorstaan.

Probeer meerdere vormen van monetisatie

Een van de grootste misvattingen is dat er maar één manier is om geld te verdienen met je blog: door de hele blog te vullen met banner advertenties. De werkelijkheid is echter anders.

Wanneer je een blog start, bedenk dan welke verschillende inkomstenstromen dit kan opleveren. Probeer verschillende strategieën uit om de beste voor jouw niche te vinden.

Affiliate marketing levert bijvoorbeeld misschien niet de verwachte resultaten op, maar jouw lezers zullen wellicht wel blij zijn met goed geschreven gesponsorde berichten.

Conclusie

Het starten van een blog biedt veel voordelen voor jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling: van het verkrijgen van autoriteit over een actueel onderwerp tot het verdienen van extra geld.

Het beste is dat het nu makkelijker en goedkoper is dan ooit om je eigen blog op te starten en te beginnen met je blogavontuur.

In dit artikel vind je een stapsgewijze handleiding voor het starten van een blog. Hierin lees je onder andere over het kiezen van de juiste niche, het selecteren van een platform, het schrijven en publiceren van content en het genereren van inkomsten met jouw blog.

Wij hopen dat dit artikel je heeft geholpen bij het leren hoe je een blog kunt opzetten en er geld mee kunt verdienen. Als je vragen hebt, kun je deze hieronder in de reacties achterlaten.

Een blog starten FAQ

Hieronder beantwoorden we enkele van de meest gestelde vragen over het starten van een blog.

Is bloggen winstgevend?

Ja. Zolang mensen nog steeds informatie op het internet opzoeken, is het mogelijk om een winstgevend blog te runnen. Een van de belangrijkste aspecten om te onthouden is het kiezen van de juiste niche en verdien methode. Blogonderwerpen zoals eten, schoonheid en mode zijn relatief eenvoudig te gelde te maken. Door strategisch en consistent content te publiceren, kun je geld verdienen met bloggen.

Hoeveel kan ik verdienen met bloggen?

Volgens Ryan Robinson kunnen bloggers gemiddeld $45.000 per jaar verdienen. Het aantal kan echter aanzienlijk variëren, afhankelijk van factoren zoals het algemene onderwerp, de ervaring van de blogger en diens reputatie in de sector.

Moet bloggen een fulltime baan of een bijbaan zijn?

Over het algemeen raden wij aan om, als je net begint, parttime te bloggen. Je zult moet er pas over moeten nadenken om van je blog een fulltime activiteit te maken als deze aanzienlijk begint te groeien, zodat je erop kunt vertrouwen dat de inkomsten uit jouw blog je zullen onderhouden.

Kunnen beginnende bloggers geld verdienen?

Ja, veel platforms bieden mensen de mogelijkheid om gratis hun eigen blogs te maken. WordPress is een van de populairste platforms om een blog te starten. Sites zoals Medium en Tumblr zijn ook goede alternatieven voor nieuwe bloggers of voor mensen die zonder lang opstartproces willen beginnen met bloggen.

Author
De auteur

Patty Reuser

Patty Reuser is een localization specialist voor de Nederlandse markt, die uitblinkt in het vertalen van content met een scherp marketinginzicht. Met haar expertise maakt ze complexe concepten eenvoudig en toegankelijk voor Nederlandse doelgroepen. Voor meer informatie, bekijk haar LinkedIn-profiel.