HTTP vs HTTPS: belangrijkste verschillen en welke te kiezen voor je site

HTTP vs HTTPS: belangrijkste verschillen en welke te kiezen voor je site

Wanneer je overweegt om over te stappen op het HTTPS-protocol voor je website, maar twijfelt over de impact ervan, dan is dit artikel er om je te helpen.

Aan de hand van de verschillen tussen HTTP en HTTPS op het gebied van beveiliging, prestaties en SEO-voordelen nemen we de verschillen met je door. Je leert hoe gegevens over het internet worden getransporteerd met beide protocollen en wat SSL-certificaten betekenen.

Daarnaast bespreken we de voor- en nadelen van elk protocol, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen over de overstap.

Verschillen tussen HTTP en HTTPS

HTTP staat voor Hypertext Transfer Protocol. Het is het protocol dat communicatie tussen verschillende systemen mogelijk maakt, waarbij informatie en gegevens over een netwerk worden overgedragen.

Aan de andere kant staat HTTPS voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Hoewel het op dezelfde manier werkt als HTTP, beschermt HTTPS de communicatie tussen webservers en browsers bij het transporteren van gegevens.

HTTPS beveiligt verbindingen met een digitaal beveiligingsprotocol dat cryptografische sleutels gebruikt om gegevens te versleutelen en te valideren. De meest gebruikelijke manier voor websites om HTTPS te gebruiken en een beveiligd domein te hebben is door een Secure Sockets Layer (SSL) of Transport Layer Security (TLS) certificaat aan te vragen.

Houd er rekening mee dat hoewel TLS steeds meer de standaard wordt voor HTTPS, de meeste SSL-certificaten beide SSL/TLS-protocollen ondersteunen.

Hoe HTTP werkt

In de praktijk is HTTP een protocol voor de toepassingslaag dat webbrowsers en webservers gebruiken om te communiceren via het internet.

Als een webgebruiker een webpagina wil laden of ermee wil interageren, stuurt zijn webbrowser een HTTP-request naar de origin server die de bestanden van de website host. Deze verzoeken zijn in wezen regels tekst die via het internet worden verzonden.

Vervolgens wordt er een verbinding tot stand gebracht tussen de browser en de server, waarna de server het verzoek verwerkt en een HTTP-response terugstuurt. Dit maakt webpagina’s toegankelijk voor bezoekers van de site.

HTTP vs HTTPS: welke optie is beter voor mijn site

Technisch gezien is er geen goed antwoord.

Het hangt allemaal af van het type site dat je beheert en de gegevens die je beheert. Een eenvoudige portfoliowebsite en een e-commercesite met lidmaatschapsfuncties en digitale betalingssystemen hebben bijvoorbeeld verschillende beveiligingseisen.

Het maakt echter niet uit of je site gevoelige informatie verwerkt – HTTPS wordt de standaard voor alle websites. En dat niet alleen, er zijn talloze voordelen verbonden aan het gebruik van een SSL-certificaat op je site.

Neem de volgende factoren in overweging bij de keuze tussen HTTP vs HTTPS.

Beveiliging

Sterke beveiligingsmaatregelen en een veilige browse-ervaring op je website zijn cruciaal. Uit een onderzoek van GlobalSign bleek dat 77% van de bezoekers zich zorgen maakt over ongeautoriseerde partijen die gebruikersgegevens misbruiken of onderscheppen.

Wat HTTP vs. HTTPS betreft, presteert de laatste beter op het gebied van beveiliging.

Een standaard HTTP-protocol versleutelt verbindingen niet. Dat betekent dat de tekstregels in een HTTP-verzoek of -antwoord zichtbaar zijn voor iedereen die de verbinding controleert, inclusief cybercriminelen.

Het gebruik van een standaard HTTP-protocol levert over het algemeen minimale problemen op als de tekst alleen algemene informatie bevat, zoals het laden van een openbare webpagina.

Als de tekst echter gevoelige gegevens bevat, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of creditcardgegevens, kan het gebruik van onversleutelde HTTP ernstige beveiligingsrisico’s opleveren. Omdat deze informatie voor iedereen zichtbaar is, worden datalekken, hacks en identiteitsdiefstal serieuze zorgen.

Gebruikers kunnen zien of ze HTTP-sites bezoeken door twee elementen te controleren. Ten eerste kan het pictogram voor de URL (Uniform Resource Locator) van een website een ! symbool tonen of “Not secure” zeggen.

De waarschuwing kan gebruikers ook adviseren om geen gevoelige of vertrouwelijke informatie op de website in te voeren. Ten tweede begint de URL van de site met http://.

HTTPS = HTTP + SSL

Om mogelijk gevoelige informatie te beschermen tegen uitlekken, gebruiken websites SSL-certificaten om een beveiligde verbinding te creëren tussen webservers en browsers, waardoor de overdracht van HTTP-verzoeken en -reacties wordt beschermd.

De toepassing van een SSL-certificaat is het belangrijkste verschil tussen HTTPS en HTTP.

HTTPS versleutelt het transport van gegevens zodat deze niet zichtbaar zijn voor hackers of anderen die de verbinding monitoren. Dit zorgt voor gegevensintegriteit en voorkomt dat informatie wordt gewijzigd, beschadigd of gestolen tijdens de overdracht.

SSL/TLS-protocollen verifiëren ook gebruikers om informatie te beveiligen en ervoor te zorgen dat deze niet wordt onthuld aan onbevoegde gebruikers.

Gebruikers kunnen eenvoudig controleren of een website SSL/TLS gebruikt. Ten eerste zou er een hangslotpictogram zichtbaar moeten zijn aan de linkerkant van de URL van een website, wat aangeeft dat de verbinding beveiligd is. Ten tweede begint de URL van de website met https://.

Autoriteit

Als het aankomt op het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid bij je publiek, is HTTPS de betere keuze.

Vandaag de dag heeft HTTPS HTTP vervangen als de standaard voor alle websites. Vanaf september 2021 laat het transparantierapport van Google zien dat 99% van de browsetijd in Chrome wordt besteed aan HTTPS-websites.

Bijna 30% van de gebruikers kijkt zelfs naar het hangslotpictogram wanneer ze een site bezoeken. Het gebruik van HTTPS biedt dus verschillende voordelen, of je nu een persoonlijke website, een e-commercewinkel of een bedrijfssite beheert.

Met een betere bescherming tegen inbreuken en datalekken wordt een site die SSL/TLS gebruikt gezien als geloofwaardiger en gezaghebbender.

Dit kan niet alleen helpen om de reputatie van je website te beschermen, maar het kan ook leiden tot een langere browsetijd en een lager bouncepercentage. Hoe meer tijd gebruikers op een website doorbrengen, hoe groter de kans dat er leads worden gegenereerd.

Een HTTPS-site kan bijvoorbeeld meer aanmeldingen, aankopen of downloads ontvangen. Aan de andere kant verlaat ongeveer 84% van de gebruikers hun online winkelwagentje op een HTTP-site.

SEO voordelen

Google raadt niet alleen aan dat alle websites HTTPS gebruiken voor een betere beveiliging, maar beloont deze sites ook met een kleine rankingboost op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).

Uit een onderzoek van Rank Ranger blijkt zelfs dat in 2018 70% van de resultaten op de eerste pagina van Google bestaat uit sites die HTTPS gebruiken.

Laten we dit eens in praktische termen bekijken. De site van een concurrent kan bijvoorbeeld in veel opzichten vergelijkbaar zijn met die van jou, zoals inhoud, snelheid en backlinks. De site van de concurrent gebruikt echter HTTPS en jij niet.

Tel daarbij op dat HTTPS-sites een hogere browsetijd krijgen, wat gunstig is voor SEO, en de winnaar is duidelijk. Gezien het algoritme van Google zal je concurrent waarschijnlijk hoger scoren dan jouw site, waardoor hij meer verkeer en andere SEO-voordelen zal ontvangen.

Snelheid en prestaties

Een ander voordeel van het gebruik van HTTPS ten opzichte van HTTP is dat websites hiermee relatief sneller laden, vooral als ze worden gebruikt met een server die HTTP/2 ondersteunt.

HTTP/2 ondersteunt HTTPS-encryptie en is een aanvulling op de beveiligingsprotocollen. Naast andere functies vermindert HTTP/2 latency door een laag resourceverbruik en een maximale bandbreedte-efficiëntie.

Dit resulteert in snellere websites en soepelere prestaties in vergelijking met het gebruik van het standaard HTTP-protocol.

HTTPS is ook een betere optie bij het laden van websites op mobiele apparaten, vooral bij het gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP is een door Google gemaakt framework voor webonderdelen dat, naast andere functies, een meer gestroomlijnde gebruikerservaring creëert voor mobiele gebruikers door de inhoud van de website veel sneller te laden.

Om de AMP-versie van een website in zoekmachines te laten verschijnen, is een beveiligde, versleutelde verbinding nodig. Aangezien tegen het einde van 2019 61% van de zoekopdrachten van Google afkomstig was van mobiele apparaten, wegen de prestatievoordelen van HTTPS zwaarder dan HTTP.

Beheer van verwijzingsverkeer

Het gebruik van HTTPS helpt om referrergegevens te behouden, een belangrijk aspect bij het overwegen van SEO-strategieën.

Verwijzend verkeer bestaat uit alle bezoeken die een website ontvangt van andere bronnen dan direct verkeer. Als bezoekers bijvoorbeeld je site binnenkomen via backlinks, advertenties of sociale media, worden hun bezoeken geclassificeerd als verwijzingsverkeer.

Als je HTTPS inschakelt, kun je de beste en meest betrouwbare bron van websiteverkeer identificeren via je analysedashboard. Anderzijds classificeert analysesoftware zoals Google Analytics verkeer via HTTPS-verwijzingsbronnen vaak als direct verkeer op HTTP-sites.

Overschakelen van HTTP naar HTTPS

Tip van een expert

Alle websites gehost op Hostinger hebben een gratis, automatische SSL-installatie. Met andere woorden, de verbinding is standaard ingesteld om via HTTPS te gaan in plaats van HTTP. Als dat niet zo is, blijf dan deze handleiding volgen.

In dit gedeelte leggen we uit hoe je op een bestaande website kunt overschakelen van HTTP naar HTTPS.

Belangrijk! Maak eerst een back-up van je site.

Voordat we beginnen, beslis je welk type SSL-certificaat je gaat kopen. Afhankelijk van de behoeften van je website kan dit een single-domain, multi-domain of Wildcard certificaat zijn.

Tip van een expert

Als je webhostingplannen geen SSL-certificaat bevat, kun je er een krijgen van Let’s Encrypt, een open-source certificaatautoriteit. De meeste SSL-certificaten zijn een jaar geldig vanaf het moment van aankoop, dus zorg ervoor dat je ze op tijd vernieuwt. Bij Hostinger bieden we ook gratis SSL-certificaten aan bij al onze hostingplannen.

Editor

Darius G.

Chief Customer Officer

Vervolgens is het tijd om HTTPS in te schakelen op je website. Je kunt dit doen via het configuratiescherm van je hostingaccount. Voor deze tutorial gebruiken we Hostinger’s hPanel.

  1. Ga in het hPanel naar Websites en selecteer een site om HTTPS op in te schakelen. Navigeer vervolgens naar het zijmenu Dashboard → Beveiliging → SSL.

2. Controleer of de status van het certificaat is ingesteld op Actief. Klik op de knop met de drie puntjes en Force HTTPS.

3. Wacht tot de melding verschijnt.

Overschakelen van HTTP naar HTTPS: risico’s en best practices

Het is niet ongewoon dat websites tegen een aantal problemen en SEO-zorgen aanlopen nadat ze zijn overgestapt op HTTPS. Sommige sites kunnen bijvoorbeeld een initiële daling in verkeer ervaren door een lagere ranking in de SERPs.

Hier zijn een paar veelvoorkomende risico’s die kunnen optreden en hoe je ze kunt vermijden.

Bezoekers krijgen geen toegang tot bepaalde webpagina’s

Controleer na de overstap de interne links van je site. Het is cruciaal om ze bij te werken en te verwijzen naar de HTTPS-site. Zo niet, dan kunnen bezoekers een foutpagina tegenkomen of de melding “Deze webpagina is niet beschikbaar” krijgen.

Het bijwerken van interne links is een essentiële stap als je absolute links gebruikt, zoals https://www.yoursite.com/page-title. Deze URL’s bevatten een volledig websiteadres, van het protocol en de domeinnaam tot het pad of de locatie van de pagina binnen het mappensysteem van je website.

Deze stap is misschien niet nodig als je relatieve URL’s gebruikt zoals /page-title. Omdat relatieve URL’s geen volledig webadres gebruiken en alleen het pad, wordt aangenomen dat de link bij dezelfde site hoort en deel uitmaakt van hetzelfde hoofddomein.

Zoekmachines kunnen je site niet goed crawlen en indexeren

Nadat je bent overgestapt op HTTPS, is een mogelijk risico dat zoekmachines zoals Google problemen ondervinden met het crawlen en indexeren van je site.

Crawlen vindt plaats wanneer Google AI gebruikt om webpagina’s te bezoeken om de inhoud ervan te “lezen”. Alle pagina’s die worden gecrawld, worden vervolgens opgenomen in de index van Google, zodat deze resultaten kan bieden als antwoord op zoekopdrachten van gebruikers.

Je kunt zien of er crawl- of indexfouten zijn opgetreden via het Google Search Central-account van je site, voorheen bekend als Google Webmasterhulpprogramma’s. Om dit probleem te voorkomen, moeten site-eigenaren het volgende doen:

URL-redirects maken. Zorg ervoor dat elke pagina op je website doorverwijst naar de HTTPS-versie.

Redirects zijn cruciaal tijdens het crawlen door zoekmachines. Zoekmachines worden zo geïnformeerd dat de URL’s in hun index moeten worden vervangen door een nieuwe.

Wanneer een pagina niet wordt omgeleid, kunnen bezoekers een 404 Not Found-fout krijgen. Als dit niet wordt opgelost, kan niet alleen de ranking van een webpagina na verloop van tijd dalen, maar het kan ook leiden tot hogere bouncepercentages en minder verkeer. Dit brengt uiteindelijk de SEO-strategie van een site in gevaar.

Update je sitemap. Dit is een noodzakelijke stap na de conversie naar HTTPS. Net zoals het omleiden van URL’s zoekmachines helpt om de nieuwe HTTPS-pagina’s te crawlen, helpt het bijwerken van je sitemap hen om nieuwe site-inhoud snel te indexeren.

Deze stap is ook een belangrijke factor in je SEO-strategie omdat sitemaps belangrijke informatie over de website bevatten. Deze omvatten de updatefrequentie, de locatie van elke webpagina en het belang van elke pagina.

Het bijwerken van je sitemap na het overschakelen op HTTPS communiceert ook naar zoekmachines dat je site geen dubbele inhoud heeft, wat een probleem kan zijn op het gebied van SEO.

Fout met gemengde inhoud

Een gemengde inhoudsfout kan verschijnen wanneer browsers een website proberen te laden die net SSL/TLS heeft ingeschakeld. De browser kan een waarschuwing “Not Secure” of “Not Fully Secure” krijgen.

De oorzaak is vaak een verkeerde configuratie tijdens het installatieproces. Dit type fout treedt op wanneer de HTML-code van een website HTTPS gebruikt, maar de webpagina nog steeds elementen bevat die via gewone HTTP worden geladen.

Bijvoorbeeld, een webbrowser ontvangt een beveiligde webpagina, maar de webpagina bevat onveilige inhoud zoals afbeeldingen, video’s of scripts.

Je kunt een fout met gemengde inhoud op WordPress oplossen door een SSL-plugin zoals Really Simple SSL te gebruiken.

Als je een ander contentmanagementsysteem zoals Joomla gebruikt, volg dan onze tutorials om het probleem op te lossen. Je kan de fout ook handmatig oplossen door het broncodebestand van de webpagina te configureren en http:// te vervangen door https://.

Als het bovenstaande het probleem nog steeds niet heeft opgelost, dan kun je de volgende redirect-regel toevoegen aan het .htaccess-bestand van je site:

Header always set Content-Security-Policy: upgrade-insecure-requests

Waarschuwing! Als je .htaccess-bestand al regels code bevat, voer dan het codefragment ervoor of erachter in. Voeg geen code toe tussen de tags # BEGIN WordPress and # END WordPress.

Beste praktijken

Om de hierboven besproken problemen te voorkomen of te verminderen, raden we aan een aantal best practices te volgen bij het overschakelen van HTTP naar HTTPS. Sommige van deze tips worden zelfs aanbevolen door Google.

  • Gebruik robuuste SSL-certificaten. Niet alle SSL-certificaten zijn gelijk, en de prijzen weerspiegelen dat. Sommige kosten duizenden dollars per jaar, terwijl andere gratis zijn. Dit betekent natuurlijk niet dat je de duurste optie op de markt moet kiezen. We raden je echter aan om goed onderzoek te doen voordat je een SSL-certificaat kiest dat het beste past bij de grootte en het type van je site.
  • Sta Google toe om je HTTPS-pagina’s te crawlen en te indexeren. Een sitemap en een robots.txt-bestand geven de bots van Google duidelijke instructies tijdens het crawlen van je site. Zoals we hierboven hebben besproken, voorkomt dit problemen met dubbele inhoud en sitefouten.
  • Controleer regelmatig de migratie van je website naar HTTPS. Ga naar de analytics van je site om te controleren of alles in orde is en er geen fouten of plotselinge verkeersdalingen zijn. De prestaties van je site in de gaten houden is een gemakkelijke manier om een soepele migratie naar HTTPS te garanderen.
  • Blijf up-to-date met beveiligingsprotocollen. Vermijd eenvoudige fouten zoals verlopen SSL-certificaten, het onjuist registreren van je websitegegevens of het gebruik van oude protocolversies.

Conclusie

Als je een keuze moet maken tussen HTTP en HTTPS, raden we je aan over te stappen op HTTPS om de veiligheid en geloofwaardigheid van je site te vergroten.

Terwijl HTTP een protocol is dat gegevensoverdracht via het wereldwijde web mogelijk maakt, is HTTPS in wezen een veiligere versie. Het belangrijkste verschil tussen de twee is dat HTTPS SSL/TLS gebruikt om verbindingen tussen webbrowsers en servers te versleutelen.

Het gebruik van HTTPS op je site kan ook andere voordelen opleveren, zoals SEO-voordelen en betere websiteprestaties.

Voordat je overstapt op HTTPS, moet je er rekening mee houden dat er aanvankelijk nadelen en potentiële risico’s kunnen zijn, zoals fouten of minder verkeer. Om deze te vermijden, moet je de best practices volgen die we hierboven hebben beschreven. Koop bijvoorbeeld een SSL-certificaat dat het meest geschikt is voor jouw type website.

Als je nog vragen hebt over de verschillen tussen HTTPS vs HTTP, voel je dan vrij om ze te stellen in de commentarensectie hieronder.

Author
De auteur

Patty Reuser

Patty Reuser is een localization specialist voor de Nederlandse markt, die uitblinkt in het vertalen van content met een scherp marketinginzicht. Met haar expertise maakt ze complexe concepten eenvoudig en toegankelijk voor Nederlandse doelgroepen. Voor meer informatie, bekijk haar LinkedIn-profiel.