Hoe je in 10 eenvoudige stappen online boeken kunt verkopen

Hoe je in 10 eenvoudige stappen online boeken kunt verkopen

Of je nu oude boeken die je nog hebt liggen wilt verkopen, wilt profiteren van een opkomende trend of iets dat je zelf hebt geschreven wilt uitgeven, het is nu makkelijker dan ooit om te beginnen.

Er zijn veel voordelen verbonden aan het online verkopen van boeken, met name de lage opstartkosten, de mogelijkheid om een wereldwijd publiek te bereiken en de flexibiliteit om je te richten op specifieke genres of soorten boeken.

De sleutel is om te beginnen en van daaruit verder te bouwen, en dat is waar we je hier mee gaan helpen. We geven je een stap-voor-stap handleiding voor het ontdekken van de juiste niche, waar je je boeken online kunt verkopen en hoe je ze kunt promoten.

1. Onderzoek de online boekenmarkt

De eerste stap om te leren hoe je online boeken kunt verkopen is onderzoek doen naar de markt om te begrijpen wat er verkoopt.

Dit onderzoek helpt je bij het bepalen van je doelgroep, welke boeken je moet verkopen, hoe je de prijs bepaalt en waar je je kopers kunt bereiken.

Onderzoek de markt

Er zijn een paar goede manieren om potentiële kopers en huidige trends te identificeren:

  • Volg bestsellerlijsten. Controleer de New York Times, Amazon, Goodreads en LibraryThing en noteer de populairste boeken en hun genres.
  • Houd sociale media in de gaten. Vooral TikTok, waar “BookTok” veel invloed heeft gekregen en waar makers boeken die ze hebben gelezen bespreken, recenseren en markeren.
  • Gebruik onderzoekstools. Google Trends kan je vertellen welke genres trending zijn en Amazon Kindle Spy kan je een diepgaander beeld geven van de online boekenmarkt.

Identificeer je doelgroep

Door middel van dit onderzoek moet je weten wat voor soort mensen waarschijnlijk de boeken kopen die je wilt verkopen, inclusief hun leeftijd, hobby’s, beroep en interesses.

Je wilt ook weten of ze liever fysieke boeken lezen of eBooks en waar ze die het liefst kopen. Dit helpt je om weloverwogen beslissingen te nemen over het soort boeken dat je wilt verkopen, waar je ze wilt verkopen en hoe je ze aan je kopers wilt presenteren.

2. Kies de soorten boeken die je wilt verkopen

De volgende stap is beslissen welke soorten boeken je wilt verkopen.

Nieuwe boeken verkopen

Je kunt nieuwe boeken kopen bij groothandelaren, uitgevers en distributeurs. Dit is een uitstekende optie als je je kopers de nieuwste uitgaven wilt aanbieden, maar je zult waarschijnlijk te maken krijgen met hogere opstartkosten, omdat de meeste bronnen minimale bestelhoeveelheden vereisen.

Anderzijds heb je misschien de mogelijkheid om je boeken in bulk te verkopen. Als je bijvoorbeeld studieboeken of academische gidsen verkoopt, kun je bibliotheken of scholen tot je kopers rekenen.

Gebruikte boeken verkopen

Gebruikte boeken kunnen een gemakkelijkere manier zijn om de markt op te gaan met een kleinere investering. Het beste hieraan is dat je gebruikte boeken bijna overal kunt vinden, zoals op eBay en Facebook marktplaatsen, maar ook in plaatselijke kringloopwinkels, bibliotheekverkopen en tuinverkopen.

Denk eraan dat je gebruikte boeken zoekt die nog in goede staat zijn. Als je weet waar je op moet letten, kun je waardevolle, veelgevraagde gebruikte boeken in uitstekende staat kopen voor een prijs die onder de marktprijs ligt en ze verkopen met een winstgevende marge.

Zeldzame boeken verkopen

Dit marktsegment biedt ongelofelijke mogelijkheden voor mensen die al bekend zijn met bepaalde soorten boeken. Aangezien deze zeldzaam en verzamelwaardig zijn, zijn kopers vaak bereid een meerprijs te betalen, vooral als ze nog in goede staat zijn.

Denk bijvoorbeeld aan eerste edities van vintage boeken, beperkte edities, gesigneerde boeken en uitverkochte boeken. Om deze zeldzame titels te vinden heb je een beetje geluk nodig, maar je moet ook weten waar je naar moet zoeken en waar.

EBooks verkopen en zelf publiceren

Wil je de boeken die je schrijft verkopen, dan zijn er een aantal geweldige platforms beschikbaar die self-publishing mogelijk maken. Je kunt eBooks zelf uitgeven met Kindle Direct Publishing, waardoor je boeken veel aandacht krijgen op de enorme Kindle-markt. Auteurs die fysieke boeken in hun eigen beheer willen uitgeven, kunnen platforms als Lulu of IngramSpark gebruiken. Deze diensten stroomlijnen het hele proces, van productie tot distributie.

3. Verzamel je inventaris

Je kunt je boekenvoorraad opbouwen via verschillende kanalen. Elke optie biedt unieke mogelijkheden, maar het belangrijkste is dat je weet wat je publiek wil en dat je een combinatie van bronnen gebruikt om een winstgevende voorraad samen te stellen.

Persoonlijke verzameling

Voor veel mensen die willen beginnen met het verkopen van boeken, is de snelste manier om boeken te verkopen die ze al bezitten. Deze gemakkelijke optie vereist geen investering en helpt je zelfs je ruimte op te ruimen.

Het nadeel is dat je inventaris beperkt is tot het aantal boeken dat je bezit, wat nog beperkter kan worden als je sentimentele items hebt die je liever niet verkoopt.

Groothandelaren en distributeurs

Om nieuwe boeken te verkopen moet je samenwerken met groothandelaren en distributeurs die in bulk verkopen.

Onderzoek een lijst met gerenommeerde leveranciers en zoek naar bedrijven die boeken verkopen binnen jouw niche. Book Depot is bijvoorbeeld meer geschikt voor algemene boeken en bestsellers, terwijl Baker and Taylor Wholesale een uitstekende bron is voor academische boeken.

Meestal moet je bij elke leverancier een zakelijke account aanmaken en voldoen aan minimumbestellingen. Sommige groothandels en distributeurs vereisen ook dat je een geregistreerd bedrijf en EIN hebt om boeken van ze te kunnen kopen.

Bibliotheek uitverkoop

Veel bibliotheken houden regelmatig een uitverkoop om oude voorraden op te ruimen. Deze verkopen kunnen een uitstekende gelegenheid zijn om zeldzame of uitverkochte boeken tegen gereduceerde prijzen op te halen, waardoor je meer winst kunt maken.

Je moet echter wel bereid zijn om veel boeken te sorteren om die zeldzame juweeltjes te vinden, en omdat deze verkopen onregelmatig zijn, heb je misschien ook andere middelen nodig.

Veilingen

Het bijwonen van persoonlijke en online boekenveilingen kan een geweldige bron zijn voor ondergewaardeerde zeldzame vondsten.

Dit proces kan spannend zijn, maar je moet van tevoren onderzoek doen naar titels om te voorkomen dat je te veel biedt. Wees ook bereid om boeken in kavels te kopen, waarbij je misschien met ongewenste boeken komt te zitten om dat ene boek te vinden dat het allemaal de moeite waard maakt.

Tweedehands boekenwinkels

Een onderschatte manier om aan boeken te komen is door relaties op te bouwen met plaatselijke eigenaars van tweedehands boekwinkels. Deze eigenaren kunnen bulkkortingen aanbieden of je vertellen over spannende aanwinsten die ze onlangs hebben gedaan.

Houd een oogje in het zeil voor genres of verzamelobjecten die misschien ondergewaardeerd zijn op de lokale markt, maar waarvoor online hogere prijzen gelden.

Rommelmarkten

Ga op zoek naar online of lokale rommelmarkten waar je onverwachte vondsten kunt doen. Zorg dat je er vroeg bij bent en controleer de waarde van boeken online voordat je iets koopt.

Het bezoeken van meerdere verkopingen kan tijdrovend zijn en de kwaliteit van boeken varieert overal, maar je kunt verborgen juweeltjes vinden waarvan verkopers zich niet realiseren dat ze ze ondergewaardeerd hebben.

Boedelverkoop

Boedelverkopen kunnen een uitstekende bron zijn van zeldzame en verzamelbare boeken. Het kan er net als bij een uitverkoop nogal eens misgaan, maar er is meer kans op hele verzamelingen van specifieke genres of auteurs.

Boedelverkopen zijn te vinden op lokale Facebook-groepen, in de rubriek met advertenties in lokale kranten of op websites zoals EstateSales.org.

Kringloopwinkels

Een bezoek aan kringloopwinkels kan ook een goede bron zijn van ondergewaardeerde titels. Hun inventaris verandert voortdurend, dus kijk uit naar boeken in goede staat die online misschien een niche hebben.

Het kan tijdrovend zijn om regelmatig te zoeken en de kwaliteit en selectie zijn misschien niet consistent, maar hun lagere prijzen kunnen de hogere marges de moeite waard maken.

Tips voor het beoordelen van de staat van boeken

Een goede beoordeling van de staat van boeken is essentieel voor het opbouwen van een uitstekende reputatie als verkoper en om je klanten tevreden te houden.

Verkoop je op marktplaatsen, maak jezelf dan eerst vertrouwd met de verkooprichtlijnen. Wanneer je een boek op de lijst zet, schrijf dan een nauwkeurige en duidelijke beschrijving van de staat van het boek.

Dit is waar je op moet letten bij het beoordelen van de staat van een boek:

  • Controleer de kaft, rug en randen. Kijk of er beschadigingen, slijtage, scheuren of vlekken zijn.
  • Bestudeer de pagina’s. Losse of ontbrekende pagina’s, scheuren, vergeling, aantekeningen of geuren kunnen de verkoopprijs beïnvloeden.
  • Controleer op eventuele inscripties. Dit kan waarde toevoegen aan het boek, vooral als het een verzamelobject of zeldzaam boek is. Controleer de publicatiedatum en de inscriptie.

4. Kies het juiste verkoopplatform

De beste plaatsen om boeken te verkopen hangen sterk af van je specifieke omstandigheden en doelen.

Een marktplaats van derden is zinvol als je je boekenkast wilt opruimen door oude boeken te verkopen voor extra geld.

Als je echter je brood wilt verdienen met het verkopen van boeken of in ieder geval een fatsoenlijk bijverdienste wilt hebben, dan zijn deze platforms van derden misschien niet ideaal. Meestal is er veel concurrentie, de kosten van het platform verkleinen je winstmarges en je hebt beperkte controle over je branding.

Bouw een webshop

Als je een boekenbedrijf wilt beginnen, is het een betere optie om een webshop te beginnen. Met je winkel heb je volledige controle over het ontwerp en de branding, kun je de winkelervaring op maat maken en kun je directe klantrelaties opbouwen.

Met platforms zoals Hostinger Website Bouwer is het opzetten van een boekwinkel gelukkig heel eenvoudig.

Met behulp van de ingebouwde AI-tools kun je binnen enkele minuten een webshop maken. Beschrijf gewoon de soorten boeken die je verkoopt en wie je doelgroep is, en AI maakt een professioneel ogende website voor je.

Je kunt zelfs je eigen logo maken met AI Logo Maker. Geef gewoon je merknaam op, selecteer je ideale logostijl en kies je favoriete ontwerp uit de door AI gemaakte opties.

AI-logo maker paneel binnen Hostinger Website Maken

Met een groot aantal e-commerce functies waarmee je op een eenvoudige en plezierige manier tot 500 boeken kunt verkopen, is Hostinger Website Bouwer een geweldige optie voor beginners.

Gebruik een platform van derden

Als je een aantal boeken wilt verkopen die je hebt, kan het gebruik van een platform van derden een goede optie zijn. Je kunt relatief snel aan de slag, je hebt een gevestigd publiek om aan te verkopen en deze platforms hebben een ingebouwd vertrouwen.

Hier zijn 5 top platforms om online boeken te verkopen.

Amazon

Het beste voor: boeken verkopen met een grote aantrekkingskracht

Amazon is de grootste online marktplaats voor het verkopen van boeken. Het biedt het grootste potentiële bereik maar ook de zwaarste concurrentie.

Je kunt hier nieuwe en gebruikte boeken verkopen en je eigen boeken in fysieke of digitale vorm uitgeven. Als je echter wilt opvallen, moet je unieke boeken verkopen.

eBay

Het beste voor: tweedehands, zeldzame of verzamelboeken verkopen

eBay heeft ook een groot, actief publiek waar je gebruik van kunt maken, zodat je gemakkelijk toegang hebt tot kopers over de hele wereld. Verkopen op eBay in veilingvorm kan leiden tot hogere prijzen voor zeldzame of verzamelwaardige boeken.

Toch is er, net als bij Amazon, veel concurrentie en heb je beperkte mogelijkheden om je merk te vestigen.

BookDeal

Het beste voor: schoolboeken verkopen

BookDeal is een online platform speciaal voor het kopen en verkopen van oude studieboeken, wat uitstekend is als je wilt verkopen aan een gericht publiek van studenten en docenten.

Het verkopen op het platform is eenvoudig. Je maakt een account aan, voert het ISBN (International Standard Book Number) in en bekijkt de aanbiedingen. Zodra je een bod hebt geaccepteerd dat je bevalt, hoef je alleen nog maar het verzendlabel af te drukken en het boek op te sturen.

Powell’s Books

Het beste voor: verkopers met zeldzame of unieke boeken

Powell’s Books is bekend als een van de grootste onafhankelijke boekwinkels ter wereld en accepteert een breed scala aan titels, waaronder nieuwe, gebruikte, zeldzame en zelfs uitverkochte titels.

Het verkoopproces is relatief eenvoudig omdat je de boeken rechtstreeks aan hen verkoopt in plaats van aan de klanten. Alhoewel hun selectiecriteria vrij streng kunnen zijn, bieden ze concurrerende prijzen, vooral voor zeldzame boeken waar veel vraag naar is.

Alibris

Het beste voor: verkopers met een meer gevarieerde voorraad

Alibris is een online marktplaats voor individuele verkopers en professionele boekverkopers. Haar grote wereldwijde klantenbestand vergroot je potentiële bereik, maar zoals bij veel online marktplaatsen is het opbouwen van je merk een uitdaging.

Alibris rekent geen kosten voor het aanbieden van boeken, maar wel een commissie op alle verkopen.

5. Boeiende boekbeschrijvingen schrijven

Het schrijven van aantrekkelijke beschrijvingen voor je aanbiedingen kan de zichtbaarheid aanzienlijk verbeteren en meer kopers aantrekken.

Hier zijn een aantal belangrijke tips voor het schrijven van aantrekkelijke beschrijvingen:

  • Vermeld basisgegevens over het boek. Vermeld informatie over de auteur, het genre, het jaar van uitgave en het aantal pagina’s. Geef een samenvatting.
  • Geef een samenvatting. Schrijf een korte, boeiende samenvatting van de plot van het boek, maar laat spoilers weg.
  • Wees transparant over de staat waarin het boek verkeert. Bij oudere boeken is het essentieel om eerlijk te zijn over gebreken of algemene slijtage. Dit schept vertrouwen en helpt de kans op retourneren te verkleinen.
  • Benadruk unieke aspecten. Als het boek uitzonderlijk is, zoals een eerste editie of gesigneerd door de auteur, moet je dat vermelden.
  • Laat recensies of prijzen zien. Vermeld of het boek of de auteur lovende recensies heeft ontvangen of zelfs prijzen heeft gewonnen.
  • Spreek je doelgroep aan. Gebruik taal die je doelgroep aanspreekt en geef aan wie geïnteresseerd zou zijn in het boek. Vermeld bijvoorbeeld dat het “perfect is voor geschiedenisfanaten” of “ideaal voor liefhebbers van sciencefiction”.

In aanvulling op deze tips moet je relevante trefwoorden op een natuurlijke manier opnemen in je beschrijving.

Dit helpt mensen om je aanbiedingen gemakkelijker te vinden als ze naar specifieke boeken zoeken.

Gebruik hulpmiddelen zoals Google Keyword Planner of Helium 10 om relevante zoektermen te identificeren.

Als je besluit om een e-commerce website te bouwen met Hostinger Website Bouwer, kun je eenvoudig aansprekende beschrijvingen maken met behulp van AI.

Upload simpelweg een afbeelding van je boek en laat AI Writer een boeiende titel, ondertitel en beschrijving voor je maken.

6. Maak boekfoto’s van hoge kwaliteit

Als je je boeken presenteert met foto’s van hoge kwaliteit, is dat essentieel om de waarde ervan over te brengen en potentiële kopers aan te trekken.

Professioneel ogende foto’s geven je aanbiedingen meer geloofwaardigheid, omdat kopers zien dat je een toegewijde verkoper bent die je presentatie serieus neemt.

Heldere, gedetailleerde foto’s helpen ook bij het opbouwen van vertrouwen bij kopers, omdat ze zo de staat van het boek nauwkeurig kunnen beoordelen, wat essentieel is voor de verkoop en de kans op retouren verkleint.

Hier volgen een aantal handige tips voor het maken van professioneel ogende foto’s:

  • Goede verlichting is van vitaal belang. Natuurlicht geeft meestal de beste resultaten, dus probeer op een heldere dag bij een raam te fotograferen. Als er geen goed natuurlijk licht beschikbaar is, kun je overwegen om te investeren in een eenvoudige lichtbak waarmee je altijd heldere foto’s kunt maken.
  • Leg de juiste hoeken vast. Wees transparant voor je kopers en laat je boeken van alle kanten zien, zodat ze de staat van het boek goed kunnen beoordelen. Rechte foto’s van de voorkant, rug en achterkant zijn essentieel. Vergeet daarnaast niet close-upfoto’s te maken van unieke kenmerken, zoals illustraties of handtekeningen van auteurs, en van eventuele gebreken waar kopers op moeten letten. 
  • Gebruik een schone, neutrale achtergrond. De achtergrond moet het boek aanvullen in plaats van afleiden. Neutrale kleuren werken goed voor de meeste boeken en zorgen voor een egale achtergrond zonder afleiding.
  • Voer wat basisbewerkingen uit op je foto’s. Gebruik simpele gereedschappen om de helderheid of het contrast aan te passen, foto’s bij te snijden om afleidende elementen te verwijderen en lichtversterkende effecten toe te passen om details te verbeteren.
  • Wees consistent met je stijl. Zorg voor dezelfde fotografiestijl in al je aanbiedingen om naamsbekendheid op te bouwen voor je online boekwinkel.

Door deze technieken toe te passen kun je je boeken effectiever onder de aandacht brengen, wat kan leiden tot betere conversies en meer verkopen.

7. Stel concurrerende prijzen vast

Het bepalen van de beste prijs is van vitaal belang voor het maken van verkopen en het verdienen van winst. De belangrijkste factoren die de prijs van een boek beïnvloeden zijn de conditie, zeldzaamheid en vraag.

  • Staat. Tweedehands boeken in goede staat, zonder slijtage, hebben vaak een hogere prijs dan boeken met kleine slijtage of defecten. 
  • Zeldzaamheid. Ook zeldzame boeken, zoals eerste en speciale edities, boeken gesigneerd door de auteur en gelimiteerde oplage-exemplaren, hebben een hogere prijs.
  • Vraag. De vraag naar andere boeken fluctueert op basis van factoren als de populariteit van de auteur, seizoensgebonden interesses en vermeldingen in de media.

Houd de prijzen van concurrenten in de gaten

Het is een goed idee om de prijzen van vergelijkbare aanbiedingen op verschillende platforms in de gaten te houden.

Kijk naar de staat van de boeken van de concurrent, de waarderingen en recensies van de verkoper en eventuele unieke aanbiedingen, zoals snellere of zelfs gratis verzending.

Als je de prijzen van concurrenten in de gaten houdt, kun je een prijscategorie bepalen voor de verkoop van jouw boeken.

Houd rekening met je kosten

Bij het vaststellen van je prijzen moet je ook met deze factoren rekening houden:

  • Je aankoopkosten. Houd rekening met factoren zoals de prijs die je voor het boek hebt betaald, de verzendkosten en eventuele reparatie- of schoonmaakkosten.
  • De verzendkosten. Niet alleen verzendkosten, maar ook de kosten die je maakt voor verpakkingsmateriaal en verwerkingstijd.
  • De verkoopkosten van het platform. Dit varieert van platform tot platform, net als de kosten voor betalingsverwerking voor diensten als PayPal of Stripe.

Tips voor het bepalen van winstmarges

Alle bovenstaande factoren zijn van invloed op je winstmarges.

Je kunt misschien hogere winstmarges instellen als je zeldzame of waardevolle boeken hebt of als je boeken in betere staat zijn. Aan de andere kant zijn lagere marges misschien beter voor gewone boeken of als je boeken sneller wilt verkopen.

Ga dynamisch om met je prijsstelling en pas deze aan op basis van prijsveranderingen van concurrenten, voorraadniveaus en seizoensgebonden vraag.

8. Bestellingen van klanten effectief afhandelen

Een soepel afhandelingsproces is ook essentieel bij het online verkopen van boeken. Het zorgt voor klanttevredenheid en kan kopers veranderen in loyale klanten.

Laten we eens kijken naar de verschillende aspecten waarmee je rekening moet houden bij het afhandelen van bestellingen.

  • Kies geschikte verpakkingsopties. Om er zeker van te zijn dat de boeken in perfecte staat aankomen, wikkel je ze in noppenfolie om de omslagen en hoeken te beschermen. Een andere optie is om gewatteerde enveloppen of dozen van het juiste formaat te gebruiken, waarbij je de lege ruimtes opvult met pinda’s of verfrommeld papier.
  • Kies voor verzendmethoden waarbij snelheid en kosteneffectiviteit in balans zijn. Voor meer gebruikelijke boeken kan een voordelige optie werken waarbij het langer duurt voordat de boeken geleverd worden, maar de kosten lager zijn. Voor meer waardevolle boeken kun je kiezen voor vervoerders die versnelde verzending en meer gedetailleerde tracering aanbieden. De laatste optie kost misschien meer, maar leidt waarschijnlijk tot een grotere klanttevredenheid.
  • Beheer je verzendkosten. Bereken de kosten voor elk boek op basis van gewicht en bestemming. De meeste vervoerders bieden calculators die je kunt gebruiken om de verzendkosten te berekenen. Denk er bij het bepalen van de prijs voor je verzendopties aan om rekening te houden met de kosten van het verpakkingsmateriaal dat je gebruikt. Het aanbieden van gratis verzending bij bestellingen boven een bepaald bedrag kan ook grotere aankopen stimuleren.
  • Gebruik een betrouwbaar bezorgsysteem voor eBooks. Als je verkoopt op gevestigde platforms zoals Amazon Kindle Direct Publishing of Smashwords, vereenvoudigt dat het leveringsproces voor jou en je klanten, omdat kopers het eBook meteen kunnen downloaden. Zorg er wel voor dat alles goed is ingesteld voordat de verkoop begint.

Hoe je klanten tevreden houdt

Door vooraf zo duidelijk mogelijk te zijn, verhoog je de klanttevredenheid. Hier zijn nog enkele andere belangrijke factoren die je in overweging moet nemen om je kopers tevreden te houden.

  • Door vooraf zo duidelijk mogelijk te zijn, verhoog je de klanttevredenheid. Hier zijn nog enkele andere belangrijke factoren die je in overweging moet nemen om je kopers tevreden te houden.
  • Zorg voor een transparant en eerlijk retourbeleid. Vermeld duidelijk hoe lang klanten hebben om een retourzending in te dienen en geef aan dat boeken in dezelfde staat moeten zijn als waarin ze zijn verzonden. Beslis ook wie de retourverzendkosten voor zijn rekening neemt en geef een tijdschema aan voor het verwerken van terugbetalingen.
  • Reageer onmiddellijk op vragen. Maak de hele dag tijd vrij om e-mails en berichten te beantwoorden en streef ernaar om binnen 24 uur te reageren. 
  • Houd klanten op de hoogte. Klanten op de hoogte houden van updates van hun bestelling en informatie geven over het tijdstip van verzending, het volgen van hun bestelling en het op de hoogte houden van updates van hun bestelling draagt in hoge mate bij aan de klanttevredenheid.
  • Zorg voor follow-up na de verwachte levering. Een paar dagen nadat de klant het boek heeft ontvangen, stuur je hem een e-mail om ervoor te zorgen dat hij tevreden is met zijn aankoop en ga je in op eventuele negatieve feedback.

Van het zorgvuldig inpakken tot het anticiperen op de behoeften van de klant, je wilt zorgen voor een soepele transactie en een positieve koopervaring creëren.

9. Je boeken op de markt brengen en promoten

Succesvol online boeken verkopen vereist een combinatie van effectieve marketingstrategieën en boeiende inhoud.

Als je deze strategieën implementeert en de inhoud voor je publiek blijft verfijnen, kun je snel een solide online aanwezigheid opbouwen en een loyaal klantenbestand opbouwen.

Hieronder staan een paar van de meest effectieve marketingstrategieën die je zou moeten proberen:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Vind trefwoorden die gerelateerd zijn aan de boeken die je wilt verkopen en verwerk deze trefwoorden op een natuurlijke manier in je boekvermeldingen. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om de juiste zoekwoorden te vinden.
  • Sociale-mediamarketing. Een breed scala aan sociale mediaplatforms richt zich op verschillende demografische groepen. De sleutel is om je specifieke doelgroep op elk platform aan te spreken. Creëer visuele content rond boekomslagen en citaten voor Instagram, X en Pinterest. Ondertussen is TikTok geweldig voor korte recensies en creatieve aanbevelingen. 
  • E-mailmarketing. Stel een e-maillijst samen van kopers en mensen die zich abonneren op je nieuwsbrieven. Segmenteer je lijst om hen boekaanbevelingen, nieuwe uitgaven op basis van hun interesses en exclusieve kortingen te sturen. 
  • Betaald adverteren. Benader potentiële kopers met gerichte advertenties op platforms zoals Google Ads en Facebook Ads. Deze platforms zijn een geweldige plek om te beginnen, omdat ze specifieke doelgroepbepaling mogelijk maken op basis van demografische gegevens, interesses en zoektermen. Bovendien betaal je alleen voor elke doorklik naar je pagina. Controleer je budget wel goed om er zeker van te zijn dat je marketinggeld goed rendeert. 
  • Bloggen. Een boekblog beginnen kan van grote waarde zijn voor je publiek en kan ook helpen om meer bezoekers aan te trekken door middel van SEO. De inhoud kan bestaan uit boekrecensies, discussies over de thema’s in specifieke boeken of commentaar op auteurs. Regelmatig bloggen 

Wanneer je Hostinger Website Bouwer gebruikt, is het creëren van boeiende inhoud moeiteloos met de hulp van AI Writer. Om een blog te schrijven of zelfs voor kortere stukjes voor sociale media, beschrijf gewoon de inhoud die je wilt schrijven en AI Writer creëert de tekst voor jou.

10. Verkoopprestaties bijhouden

Het bijhouden en analyseren van verkoopgegevens zal je helpen waardevolle inzichten te krijgen over hoe je de verkoop kunt verhogen. Je kunt markttrends identificeren, prijsstrategieën analyseren en je klanten beter begrijpen.

Door gebruik te maken van deze inzichten kun je geïnformeerde beslissingen nemen die kunnen leiden tot meer verkoop voor je winkel.

Belangrijkste gegevens om bij te houden

Dit zijn de belangrijkste gegevenspunten die je in de gaten wilt houden:

  • Totaal verkoopvolume. Houd bij hoeveel boeken je wekelijks en maandelijks verkoopt om verkooppatronen te identificeren en beslissingen te nemen voor groei.
  • Best verkochte titels en genres. Bekijk welke boeken en categorieën het populairst zijn bij je klanten en neem zo beslissingen over je inventaris.
  • Kosten voor klantenwerving. Bepaal de kosten voor het aantrekken van elke nieuwe klant om ervoor te zorgen dat je marketingstrategieën kosteneffectief zijn. 
  • Klantlevensduur. Identificeer voor inzicht in klantbehoud hoeveel inkomsten elke klant gemiddeld uitgeeft tijdens zijn relatie met je bedrijf.
  • Conversiepercentage. Om de effectiviteit van je aanbiedingen te meten, controleer je het percentage websitebezoekers dat converteert in kopers.
  • Retourpercentage. Analyseer hoeveel bestellingen worden geretourneerd om kwaliteitsproblemen aan te pakken. 

Tools voor het bijhouden en analyseren van verkoopgegevens

Gelukkig zijn er allerlei tools die je kunnen helpen bij het bijhouden van deze gegevens. Hier zijn een paar van de beste om te gebruiken:

  • Google Analytics. Deze gratis tool biedt diepgaande gegevens over je websiteverkeer en gebruikersgedrag.
  • Ingebouwde e-Commerce analytics. Heel wat online platformen bieden hun eigen analysedashboards die inzicht geven in je verkoopprestaties.
  • Hostinger Website Bouwer analytics. Wanneer je een online boekwinkel bouwt met Hostinger Website Bouwer, krijg je dieper inzicht in gebieden van succes en verbetering met Store Analytics. Je kunt zelfs de gebruikerservaring en je algehele conversieratio verbeteren met AI Heatmap.

Conclusie

Online boeken verkopen kan een geweldige manier zijn om je boekenkast op te ruimen of een nieuw bedrijf te starten. Met lage opstartkosten en een wereldwijd publiek binnen handbereik kun je snel beginnen met het verkopen van boeken.

Laten we eens op een rijtje zetten hoe je kunt beginnen:

  1. Bestudeer de online boekenmarkt. Deze eerste stap helpt je bij het identificeren van je doelgroep en de trends in de markt.
  2. Bepaal welke boeken je wilt verkopen. Denk hierbij aan nieuwe boeken, gebruikte boeken, zeldzame boeken of zelfs zelfgepubliceerde eBooks.
  3. Maak een inventaris van boeken. Je moet consistent zijn met de kwaliteit en weten waar je publiek naar op zoek is.
  4. Kies waar je je boeken wilt verkopen. Je kunt op verschillende marktplaatsen van derden verkopen of een boekwinkel opzetten met een krachtige tool zoals Hostinger Website Bouwer.
  5. Schrijf aantrekkelijke productbeschrijvingen. Dit helpt bij de zichtbaarheid en trekt de juiste kopers aan. Gebruik AI Writer met je webshop om het proces te vereenvoudigen.
  6. Maak foto’s van hoge kwaliteit van je boeken. Presenteer je boeken op de best mogelijke manier om je aanbiedingen geloofwaardiger te maken.
  7. Stel de juiste prijzen vast. Stel een concurrerende prijs vast die rekening houdt met de staat van je boek, de vraag en jouw kosten.
  8. Zorg voor een soepel afhandelingsproces. Als je dit proces zo naadloos mogelijk laat verlopen, wordt het gemakkelijker voor jou en zullen je klanten waarschijnlijk tevreden zijn.
  9. Promoot je boeken. Maak aantrekkelijke inhoud voor je blog en voor sociale media om kopers naar je aanbiedingen te lokken.
  10. Houd je verkoopprestaties bij en breng verbeteringen aan. Door verkoopgegevens bij te houden kun je weloverwogen beslissingen nemen die kunnen leiden tot meer boekverkopen.

Of je nu een paar tweedehands boeken wilt verkopen of een geweldige boekenbusiness wilt opbouwen, de stappen die hier worden beschreven helpen je op weg op deze ongelofelijke reis.

FAQs

Is online boeken verkopen winstgevend?

Het online verkopen van nieuwe of gebruikte boeken kan winstgevend zijn. Je succes hangt echter af van verschillende factoren, zoals het vinden van een populaire niche, het opbouwen van een trouwe klantenkring en het volgen van de stappen die hier worden beschreven, helpen je al een heel eind op weg naar online succes.

Hoeveel kost het om online boeken te verkopen?

De kosten voor het verkopen van boeken kunnen sterk variëren en zijn voor een groot deel afhankelijk van je doelen.
Wanneer je alleen je boekenkast wilt opruimen, zijn je kosten beperkt tot de kosten voor het plaatsen op de marktplaats en de verzendkosten. Als je daarentegen je eigen website wilt beginnen, moet je rekening houden met kosten als een domein, hosting, inventaris, verzending en marketing. 
Het is verstandig om klein te beginnen, je voortgang bij te houden en weloverwogen beslissingen te nemen naarmate je groeit.

Wat is een ISBN?

Een ISBN, of International Standard Book Number, is een unieke nummerreeks waarmee boeken en andere publicaties kunnen worden geïdentificeerd. Het is eigenlijk de “vingerafdruk” van een boek en is belangrijk voor uitgeverijen en de handel.

Author
De auteur

Patty Reuser

Patty Reuser is een localization specialist voor de Nederlandse markt, die uitblinkt in het vertalen van content met een scherp marketinginzicht. Met haar expertise maakt ze complexe concepten eenvoudig en toegankelijk voor Nederlandse doelgroepen. Voor meer informatie, bekijk haar LinkedIn-profiel.