Wat is UX Design? – De verschillen met UI Design, informatie over carrières en meer
De termen user experience (UX) design en user interface (UI) design worden vaak door elkaar gebruikt, wat tot enige verwarring kan leiden. Hoewel beide essentiële aspecten van webdesign zijn, zijn ze technisch gezien niet hetzelfde.
Voor aspirant webontwerpers is het essentieel om het onderscheid tussen deze twee aspecten te begrijpen, zodat je je vaardigheden en kennis op het gebied van webdesign optimaal kunt ontwikkelen.
Dit artikel geeft een uitgebreide handleiding voor user experience design, inclusief wat UX-design is, hoe het verschilt van UI-design en relevante carrièremogelijkheden.
Wat is UX-ontwerp – Video tutorial
Leer wat UX-ontwerp is en hoe een typische dag eruit ziet voor een UX-ontwerper.
Wat is UX-design?
User experience design is het proces van het creëren van een naadloze ervaring voor de gebruiker gedurende het hele gebruikersproces. Van het incheckbord op een luchthaven tot het gemak waarmee je de betaalknop in een webshop kunt vinden. UX-design is aanwezig in ieder aspect van ons leven.
Het doel van UX-design is om een product of dienst te ontwikkelen die voldoet aan de behoeften van de gebruikers, hun problemen oplost en zorgt voor een algehele prettige ervaring. Als UX-design goed wordt uitgevoerd, kan het bedrijven helpen om de klanttevredenheid te verhogen.
De term “gebruikerservaring” zelf is in 1993 voor het eerst gebruikt door Don Norman, een expert op het gebied van cognitieve wetenschap. Toen hij bij Apple kwam te werken, heeft Norman de term bedacht om het industriële ontwerp van Apple-producten te verbeteren, zodat gebruikers computers eenvoudig konden instellen en gebruiken.
Sindsdien is UX-design uitgegroeid tot een veelzijdig vakgebied met vele specifieke rollen, waaronder die van onderzoeker naar gebruikerservaringen en interactie-designer.
Hoewel UX-design van toepassing is op fysieke interactie en niet-digitale objecten, verwijst het meestal naar digitale producten, zoals websites, apps en software.
Het verschil tussen UX- en UI-design
Nu we weten wat UX-design is, kunnen we verder gaan met user experience (gebruikerservaring) en user interface design (gebruikersinterface). Deze termen worden vaak in één adem genoemd met UI/UX-design, maar er bestaan nogal wat misverstanden over deze termen. Hoewel UI- en UX-design aan elkaar verwant zijn, zijn er ook enkele verschillen.
UX-design is een breed concept met vele dimensies, waarbij het doel is om een soepele gebruikerservaring voor een product of service te creëren.
UX-designers richten zich op het grote geheel. Zij creëren sitemaps en user stories op basis van de interactie tussen gebruikers en een bedrijf, inclusief de medewerkers, de producten en diensten.
Bij UI-design ligt de focus op het visuele ontwerp en de interactieve elementen van een product, zoals kleuren, lay-outs, animaties, knoppen en typografie.
UI-ontwerpers richten zich op de interactie tussen de mens en de computer en werken tot in detail aan elke pagina, knop, indeling en afbeelding om zo een product te creëren dat gebruikersvriendelijk en visueel aantrekkelijk is.
Kortom, UX-design richt zich op de gebruikers, terwijl UI-ontwerp zich op de producten richt. Gebruikerservaring en gebruikersinterface design zijn nauw met elkaar verbonden, want het is bijna onmogelijk om een prettige gebruikerservaring te creëren zonder een goede gebruikersinterface.
UX-design versus UI-design
UX-design | UI-design |
Hoe een product aanvoelt | Hoe een product eruit ziet en functioneert |
Heeft betrekking op de interactie van de eindgebruiker met elk element van een bedrijf | Heeft betrekking op de interactie tussen mens en computer |
Richt zich op het emotionele aspect van gebruikers | Richt zich op de visuele elementen van een product, zoals kleuren, vormgeving, animaties, knoppen en typografie |
Het doel is om soepele en naadloze gebruikerservaringen te creëren | Het doel is om een esthetisch aantrekkelijk product te creëren |
De vier disciplines van UX-design
User experience design is een divers vakgebied dat bestaat uit vier hoofddisciplines:
- Experience Strategy (ExS) – verwijst naar de strategie van een bedrijf om een optimale gebruikerservaring te creëren, van begin tot eind.
- Interaction Design (IxD) – richt zich op de implementatie van een aantrekkelijke en intuïtieve interface waardoor gebruikers taken efficiënt kunnen uitvoeren.
- Gebruikersonderzoek (UR) – heeft betrekking op alle enquêtes, interviews, onderzoeken en tests die worden uitgevoerd om de behoeften, pijnpunten en voorkeuren van klanten te begrijpen. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om een product of dienst te ontwerpen die deze problemen oplost.
- Informatiearchitectuur (IA) is de structuur van informatie binnen een product, waardoor gebruikers begrijpen hoe ze het product moeten gebruiken.
Wat doet een UX-designer?
UX-designers richten zich op het verbeteren van de gebruikerservaring van een product, dienst of systeem met behulp van een design thinking-proces. Volgens Stanford d.school is het design thinking-proces verdeeld in vijf fasen: inleven, definiëren, ideevorming, prototype en testen.
Bij de stap inleven draait het om het begrijpen van de doelgroep. In deze fase verricht een user experience designer gebruikersonderzoek, interviews, enquêtes en andere methoden om gegevens te verzamelen en zo inzichten te krijgen vanuit het perspectief van de klant.
Na het verzamelen van gegevens analyseert een UX-designer deze en definieert de doelen die gebruikers willen bereiken of de kernproblemen die moeten worden opgelost.
Vervolgens creëren UX-ontwerpers gebruikersprofielen die de doelgroep vertegenwoordigen tijdens het ontwerpproces. Gebruikersprofielen helpen designers ook om de gebruikersflow van begin tot eind te begrijpen en op basis daarvan wordt een sitemap gemaakt.
De derde fase is ideevorming. In deze fase brainstormen UX-designers en genereren ze design-ideeën op basis van verschillende contactmomenten in het klantentraject. Website UX-designers beantwoorden vragen als “hoe ontwerp je een website geoptimaliseerd voor verschillende schermformaten?” of “Hoe verbeter je het interactieontwerp van een website?”.
De volgende stap is het maken van een prototype, de kleinere versie van het uiteindelijke product. Een prototype kan van alles zijn, van schetsen op papier tot testpagina’s voor websites. Een user experience designer gebruikt een methode die wireframing heet. Deze methode regelt de informatiearchitectuur van het prototype.
UX-ontwerpers gebruiken dit prototype vervolgens voor het uitvoeren van gebruikerstests. Het idee is te bekijken hoe gebruikers met het systeem omgaan en om feedback te verzamelen.
Na afronding van het proces zal de user experience designer de bevindingen aan de klanten, belanghebbenden van het bedrijf of het ontwerpteam presenteren. Na goedkeuring gaan ze aan de slag met UI-designers, interactie-ontwerpers en webontwikkelaars om de ideeën tot uitvoering te brengen.
Wat een UX-designer doet, hangt af van de grootte en de branche waarin een bedrijf actief is. Grote bedrijven hebben misschien verschillende mensen die zich met bepaalde fases bezighouden, terwijl kleinere organisaties misschien één designer inhuren voor alle UX design-gerelateerde taken.
Wat voor soort projecten voert een UX-designer uit?
Voordat je je eerste job als UX-designer binnenhaalt, zul je een goed gevarieerd portfolio moeten samenstellen, waarin al jouw sterke punten en vaardigheden aan bod komen. Hier zijn enkele UX-design projectvoorbeelden om je een beetje op weg te helpen.
Webdesign
Elk bedrijf heeft een website nodig als het relevant wil blijven, wat webdesign tot een van de meest kansrijke carrièremogelijkheden maakt.
Er zijn veel soorten websites waar je aan kunt werken, van blogs en persoonlijke sites tot webshops en zakelijke sites. De doelen zijn verschillend en vereisen dus ook verschillende benaderingen. Hier is een voorbeeld van een website ter inspiratie.
Studio Neat is een klein bedrijf dat zich richt op het oplossen van problemen van klanten en daarbij streeft naar eenvoud. Het resultaat is een gebruiksvriendelijke interface.
De startpagina laat simpelweg het bestverkopende product zien: Mark Two. Hierdoor worden de bezoekers van de site niet in verwarring gebracht met een overvloed aan producten tegelijkertijd. De andere producten zijn gemakkelijk te vinden via de optie Producten in het menu bovenin.
Als voorbeeld van een e-commerce website gebruiken we Sephora.
Ook hier worden bezoekers op de startpagina niet overweldigd door een overvloed aan informatie. Er worden slechts drie categorieën uitgelicht. Voor het vinden van een specifiek product kunnen gebruikers eenvoudig navigeren via de on-site zoekmachine of de categorieën in het menu bovenin.
Wanneer gebruikers Studio Neat en Sephora bezoeken, zijn ze ofwel op zoek naar meer informatie over een product, of ze willen direct een aankoop doen. De informatiearchitectuur van deze websites zorgt ervoor dat gebruikers probleemloos hun doelen kunnen bereiken.
Landingspagina
Landingspagina’s zijn gericht op het genereren van leads en het overtuigen van bezoekers om actie te ondernemen. Om een effectieve landingspagina te maken, zul je eerst het primaire doel ervan moeten definiëren. Wat wil je? Wil je dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een e-book downloaden of een aankoop doen?
Een UX-designer is verantwoordelijk voor het maken van een interactieve pagina waarop gebruikers worden aangemoedigd over te gaan tot conversie op basis van verschillende doelen. Een landingspagina bestaat uit drie cruciale elementen:
- Eenvoudig maar aantrekkelijk visueel ontwerp. Het gebruik van de juiste afbeeldingen, typografie en hoeveelheid witruimte kan het verschil maken.
- Effectieve en overtuigende tekst die gebruikers aanmoedigt om de gewenste actie uit te voeren.
- Een call-to-action (CTA) die afsteekt tegen de rest van de inhoud. Zonder een CTA weten gebruikers wellicht niet wat ze verder moeten doen en verlaten ze simpelweg je landingspagina.
Airbnb is een uitstekend voorbeeld van een landingspagina:
De lay-out is eenvoudig maar aantrekkelijk, de tekst is effectief en de CTA-knop is gemakkelijk te vinden.
Als een eigenaar van een woning besluit door te gaan, kan deze in slechts zes stappen een advertentie aanmaken:
- Aanmelden
- De details van de accommodatie selecteren (kamertype, voorzieningen en prijs)
- Het adres invoeren
- Foto’s van de woning uploaden
- De contactgegevens van de eigenaar bevestigen
- De vermelding publiceren
Dankzij dit duidelijke stappenplan is het openen van de landingspagina tot het aanbieden van een woning slechts een kwestie van een paar minuten.
App-, software- en game design
UX-design is niet alleen van toepassing op websites, maar ook op andere soorten digitale producten, zoals apps, software en videogames.
Laten we Uber als voorbeeld nemen. De mobiele app heeft een eenvoudige interface en biedt stapsgewijze instructies, zodat nieuwe gebruikers eenvoudig een rit kunnen aanvragen. Het enige wat ze hoeven te doen is inloggen, hun locatie doorgeven, een bestemming kiezen, een rit selecteren en een betaalmethode opgeven.
Als gebruikers Uber toegang geven tot de locatie van hun apparaten, verloopt de ervaring nog soepeler omdat ze hun ophaaladressen niet meer handmatig hoeven toe te voegen.
Hoewel het UX-ontwerpproces van apps en software vergelijkbaar is met dat van websites, is dat bij videogames een stuk complexer. In plaats van statische interfaces krijg je te maken met steeds veranderende scenario’s.
Voor het creëren van een goede game-ervaring kunnen UX-ontwerpers zich bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
- Begrijpen spelers de spelregels en -mechanismen?
- Zijn de levels te makkelijk of te moeilijk om te voltooien?
- Wat zorgt ervoor dat spelers terugkomen voor meer?
Meestal werken UX-ontwikkelaars samen met scriptschrijvers, UI- en game-designers. Samen zorgen zij ervoor dat een game een eenvoudige leercurve, eenvoudige mechanismen en een meeslepend verhaal oplevert.
Voice Design
De voice assistant-industrie groeit nog steeds. Op dit moment gebruikt 41% van de volwassenen dagelijks voice search en dit heeft de manier waarop gebruikers omgaan met apparaten getransformeerd. In plaats van fysiek op een scherm of afstandsbediening te tikken, geven gebruikers opdrachten met hun stem.
Bij goed voice design gaat het niet alleen om het gebruik van mooie stemmen of het verstrekken van de juiste informatie – het gaat erom dat de stem een persoonlijkheid krijgt, alsof gebruikers met een echt persoon praten. Siri van Apple is daar één van de beste voorbeelden van.
Siri is een spraakassistent die gebruikers helpt bij hun dagelijkse taken, zoals het openen van een app, het bellen van een contactpersoon, het zoeken naar een restaurant in de buurt en het weergeven van de weersvoorspelling.
Wat Siri echter bijzonder maakt, is haar personificatie. Gebruikers kunnen over willekeurige onderwerpen praten en zelfs grappen met Siri maken. Siri kan ook worden aangepast op basis van de taal, het accent en het geslacht.
Het is alsof je altijd een persoonlijke assistent tot je beschikking hebt, wat de gebruikerservaring van Apple apparaten een boost geeft.
Augmented Reality (AR)
Augmented reality (AR) is een technologie die fysieke objecten in de echte wereld verrijkt met door de computer gegenereerde animaties, beelden en geluid. Tijdens het online winkelen kunnen klanten met AR zien hoe een product in hun omgeving past.
UX-designers kunnen een belangrijke rol spelen en bedrijven een voorsprong geven op hun concurrenten door de implementatie van AR in het ontwerp van de gebruikerservaring. IKEA heeft bijvoorbeeld een AR-applicatie gelanceerd met de naam IKEA Place.
Met deze app kunnen gebruikers IKEA’s collectie van 2.000 producten verkennen, de gewenste optie selecteren en vervolgens kijken hoe het eruit zou zien in de door hen gekozen ruimte. Gebruikers kunnen producten ook rechtstreeks via de app kopen, wat de koopervaring een stuk eenvoudiger maakt.
Welke vaardigheden heb je nodig om UX-designer te worden?
Voor een succesvolle carrière op dit gebied is het essentieel om verschillende UX-vaardigheden voor webdesign te ontwikkelen en uit te proberen. In deze paragraaf bespreken we de ‘hard en soft skills’ waarover een UX-designer moet beschikken.
Hard Skills
Met hard skills worden de technische vaardigheden van een UX-designer bedoeld, zoals visueel ontwerp, gebruikersonderzoek, data-analyse en prototyping.
- Visueel ontwerp – het algemene begrip van grafisch ontwerp, interactief ontwerp en informatiearchitectuur (IA).
- Gebruikersonderzoek – het uitvoeren en analyseren van verschillende UX-onderzoeksmethoden, zoals gebruikers interviews, focusgroepen en enquêtes met als doel inzicht te krijgen in de doelgroep.
- Gegevensanalyse – het vermogen om onbewerkte gegevens te verwerken en er cruciale informatie uit te halen ter ondersteuning van het besluitvormingsproces.
- Prototyping – het proces van het maken van een prototype om te testen en om feedback van gebruikers te verkrijgen over hoe het product of de dienst kan worden verbeterd.
Soft Skills
Soft skills zijn de eigenschappen die je in staat stellen om gebruikers te begrijpen, samen te werken met andere teamleden en jezelf te ontwikkelen.
- Empathie – is het vermogen om de emoties van de gebruikers te begrijpen. Goede UX-ontwerpers besteden tijd aan het bestuderen van de gevoelens en motieven van klanten.
- Communicatie – je zult je ideeën duidelijk moeten presenteren, of dit nu aan klanten is of aan de belanghebbenden van een bedrijf.
- Samenwerking – heeft betrekking op je vermogen om met anderen samen te werken, zoals UI-ontwerpers, webdesigners en bedrijfsanalisten.
- Nieuwsgierigheid – heeft betrekking op jouw vermogen jezelf verder te ontwikkelen, nieuwe dingen te leren en op zoek te gaan naar nieuwe ideeën.
- Open-mindedness – het vermogen om jezelf te kunnen aanpassen aan veranderingen en open te staan voor nieuwe ideeën.
- Kritisch denken – het vermogen om fundamentele problemen te identificeren en innovatieve oplossingen te ontwikkelen.
Tips van een expert
Hier volgen enkele tips om je hard- en soft skills als UX-designer te verbeteren:
1. Leer en oefen de basistheorieën over interactie, ervaring, hulpmiddelen en grafisch ontwerp.
2. Leg contacten met mentoren, senior ontwerpers of experts voor praktische informatie over je toekomstige carrière.
3. Zet een dummy project op of een écht sociaal project, zodat je een portfolio kunt samenstellen en meer ervaring kunt opdoen in een echte werkomgeving.
Hoe word ik een UX-designer?
Je weet nu wat UX-design is, wat voor soort projecten UX-designers precies uitvoeren en welke vaardigheden er nodig zijn om aan de slag te kunnen gaan. Maar misschien vraag je je nu af waar je het beste kunt beginnen. Dit zijn de vijf stappen om UX-designer te worden.
1. Leer de basisprincipes van UX-design
Als je denkt dat een carrière in UX-design bij jou past, begin dan eerst met het leren van de basis. Zowel met een formeel diploma als met online cursussen kun je UX-design ontdekken.
Sterker nog, je kunt zelfs meer leren over UX-design van de man die user-centered design heeft uitgevonden, Don Norman. Zijn bedrijf, Nielsen Norman Group, biedt een UX Basistraining aan voor $923-$961.
Het bedrijf biedt ook specifieke cursussen aan voor mensen die experts willen worden in UX-management (user experience), UX-onderzoek (user experience) en interactieontwerp.
2. Leer de belangrijkste tools
De tweede stap is de essentiële tools die je werk als UX-designer ondersteunen onder de knie te krijgen. Op basis van de verschillende stadia en doelen van het ontwerpproces worden de volgende tools aanbevolen:
- Talebook – de beste voor gebruikersonderzoek.
- Woopra – de beste voor data-analyse.
- Lookback – de beste voor een goede gebruikerstesten.
- Overflow – de beste voor het creëren van informatiearchitectuur en gebruikersstromen.
- Adobe XD – de beste voor prototyping.
- Slack – de beste voor samenwerking in teamverband.
3. Oefen je vaardigheden in UX-designprojecten
Nadat je de nodige UX-design vaardigheden en tools hebt geleerd, is het tijd om deze toe te passen in echte projecten. Ons advies is om te beginnen met webdesign, omdat dit relatief gezien een stuk eenvoudiger is dan game design, voice design en AR design.
Wellicht moet je in deze stap een platform zoeken waar je klantprojecten kunnen worden gehost. Om deze zoektocht te vergemakkelijken biedt Hostinger webhosting voor freelancers aan. Deze speciaal ontworpen zakelijke hosting pakketten garanderen dat jouw webproject soepel verloopt.
4. Bouw je UX-ontwerp portfolio op
Zodra je webdesign onder de knie hebt, kun je aan andere soorten projecten gaan werken en zo meer ervaring opdoen en je portfolio uitbreiden.
De beste freelance websites, zoals Fiverr, Upwork en Toptal, bieden een goed startpunt voor het vinden van klussen op het gebied van gebruikerservaring en het opbouwen van je portfolio.
Je kunt ook je eigen online portfolio website maken en jezelf op die manier van de concurrentie te onderscheiden.
5. Solliciteer naar UX-design vacatures
Met een goed gevuld portfolio in de hand kun je gaan solliciteren op UX-design vacatures. Houd er rekening mee dat de vereisten per sector en bedrijf kunnen verschillen.
Conclusie
User Experience (gebruikerservaring) heeft betrekking op de manier waarop een gebruiker omgaat met een product of dienst. UX-design betreft alle aspecten die te maken hebben met die ervaring, inclusief het ontwerp van de gebruikersinterface, de gebruiksvriendelijkheid en de informatiearchitectuur.
UI-design daarentegen heeft betrekking op het visuele ontwerp van een digitaal product, zoals animaties, afbeeldingen, knoppen en andere interactieve elementen. Een goede gebruikersinterface zorgt ervoor dat de hele gebruikerservaring plezierig is.
Terwijl de technologie zich blijft ontwikkelen, blijft ook de vraag naar UX-designers toenemen. Dit maakt UX-design misschien wel tot één van de meest veelbelovende carrièremogelijkheden. In dit artikel hebben we je laten zien hoe je UX-designer kunt worden, wat een UX-designer doet, de benodigde vaardigheden, aan welke projecten je kunt werken en de resources die je nodig hebt om van start te kunnen gaan.
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen en dat je nu een beter inzicht hebt over wat UX-design is. Als je nog ideeën hebt, laat het ons dan weten. Laat gewoon een reactie achter in het commentaarveld hieronder.
Wat is UX-ontwerp? FAQ’s
Hieronder vind je enkele veelgestelde vragen over UX-design.
Is UX-design een goede carrière?
Ja, UX-designer is tegenwoordig één van de meest gewilde technische banen. Op Glassdoor staat UX-designer in de top 50 van beste banen in de VS, met momenteel ongeveer 7000 vacatures.
Hoeveel verdienen UX-designers?
Afhankelijk van de functie en de grootte van het bedrijf ligt het gemiddelde salaris van een UX-ontwerper in de VS rond de $93.000 per jaar. Een meer specifieke rol, zoals user experience researcher, verdient zelfs nog meer, gemiddeld $100.000 per jaar.
Kan ik zonder diploma in UX aan de slag?
Ja, dat kan. Een diploma helpt, maar je kunt UX-designer worden door verschillende bootcamps en cursussen te volgen. Ga daarna de vaardigheden oefenen via verschillende UX-ontwerpprojecten.
Waar kan ik UX-design leren?
Je kunt gebruikmaken van online onderwijsplatforms, zoals Udemy , Coursera , UX Academy , LinkedIn Learning en DesignLab .