Website Optimalisatie: Top 10 strategieën ter verbetering van de snelheid, UX en SEO + Suggesties voor tools
Website optimalisatie strategieën zorgen voor meer websiteverkeer en conversies. Naast zoekmachineoptimalisatie (SEO) bespreken we ook andere strategieën voor website optimalisatie waarmee je de gebruikerservaring kunt verbeteren.
Of je nu een nieuwe website wilt maken of een bestaande website wilt verbeteren, met deze tien strategieën verbeter je de snelheid, gebruikerservaring, mobiele vriendelijkheid, toegankelijkheid en ranking in zoekmachines van je website. We zullen ook uitleg geven over de vijf belangrijkste voordelen van de implementatie van website optimalisatie.
Tot slot gaan we het ook hebben over de verschillende tools voor website optimalisatie als hulpmiddel bij het analyseren van de huidige prestaties van je site.
Wat is website optimalisatie?
Website optimalisatie verwijst naar het proces van het verbeteren van de prestaties, snelheid en gebruikerservaring van een website. Hierbij worden het webontwerp, de inhoud, afbeeldingen en code geoptimaliseerd zodat de functionaliteit, zichtbaarheid en conversie van de website worden verbeterd.
Een goed geoptimaliseerde website verlaagt ook de onderhoudskosten van de website op de lange termijn. Het belangrijkste doel van website optimalisatie is om meer bezoekers aan te trekken en een soepele ervaring voor hen te creëren, zodat conversies en herhaalbezoeken worden gestimuleerd.
Top 10 Website Optimalisatie Strategieën
De volgende tien strategieën voor het optimaliseren van je website richten zich op twee aspecten:
- Gebruikerservaring. Zorg dat bezoekers eenvoudig door de inhoud van je website kunnen navigeren met behulp van een gebruiksvriendelijk ontwerp, mobiele responsiviteit en betere toegankelijkheid.
- Groei. Verhoog de ranking op de resultaten pagina’s van zoekmachines (SERP’s) en bereik zo een groter publiek en verbeter de naamsbekendheid.
1. Implementeer UI/UX-methoden voor webontwerp
Het optimaliseren van de gebruikersinterface (UI) en gebruikerservaring (UX) tijdens het ontwerpen van je website zal het uiteindelijke conversiepercentage verhogen. Sterker nog, 80% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere gebruikerservaring.
User experience design (UI/UX) optimaliseert de bruikbaarheid, toegankelijkheid en prestaties van een website. Airbnb biedt bijvoorbeeld een soepele funnel door suggesties te bieden over reisbestemmingen met verschillende taal- en valutaopties.
Het is essentieel dat je bij de implementatie van UI/UX-technieken rekening houdt met je bedrijfsdoelen. Het ontwerp van je website moet een klanttraject ondersteunen dat in lijn is met de intentie van je website. Het ontwerp van een webshop moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat elke websitebezoeker zonder problemen een aankoop kan doen.
Hier zijn enkele manieren over hoe je het ontwerp van de gebruikerservaring van je website kunt verbeteren:
- Optimaliseer menu’s – zorg dat je gebruikers de belangrijkste pagina’s gemakkelijk kunnen vinden met een eenvoudig menu in de koptekst en een compleet menu in de voettekst. Verricht een UX-audit en gebruik optimalisatie tools zoals menu plug-ins zodat je ze verder kunt personaliseren.
- Neem call-to-action (CTA)-knoppen op – leidt bezoekers naar meer informatie of laat ze aankopen doen met behulp van CTA-knoppen. De knop moet duidelijk zichtbaar zijn en het uiterlijk moet in overeenstemming zijn met het algehele ontwerp van de website.
- Verbeter de verkoopfunnel – zorg voor duidelijke stappen waarmee websitebezoekers kunnen worden omgezet in betalende klanten. Je kunt bijvoorbeeld een handleiding toevoegen en duidelijke overgangen maken tussen de verschillende onderdelen van transacties.
Als je niet zeker weet waar je moet beginnen met de optimalisatie van je website ontwerp, dan kun je altijd op zoek gaan naar ontwerp inspiratie op andere websites.
Tip van een expert
Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden voordat je bepaalt wat je als eerste zou moeten verbeteren in het UX-ontwerp van je website:
1. Bekijk de statistieken van je website en ontdek welke pagina’s het meeste verkeer ontvangen.
2. Onderzoek welke pagina’s op je website het hoogste bouncepercentage (het percentage bezoekers dat de site binnenkomt en vervolgens weer verlaat) of de langste ‘time-on-page’ (de hoeveelheid tijd die een bezoeker doorbrengt op een specifieke webpagina) hebben. Deze pagina’s hebben waarschijnlijk wat verbeteringen nodig op het gebied van UX-ontwerp. Je kunt bezoekers van je website ook vragen om feedback over hun ervaring tijdens het gebruik van je site.
3. Als laatste kun je een professionele UX-ontwerper raadplegen voor deskundig advies over welke onderdelen van je site verbeteringen nodig hebben.
2. Optimaliseer de contentmarketing
Contentmarketing is een website optimalisatie strategie waarmee je meer verkeer naar je site kunt trekken. Dit proces bestaat uit het plannen, maken en verspreiden van SEO-vriendelijke inhoud waarmee bezoekers over je producten, diensten en branche worden geïnformeerd.
Met deze strategie voor website optimalisatie worden de merkbekendheid, betrokkenheid, loyaliteit en autoriteit vergroot. Ongeveer 60% van de marketeers geeft aan dat contentmarketing meer vraag genereert.
Hostinger Tutorials is een voorbeeld van contentmarketing. Het biedt actuele handleidingen en artikelen over websites, hosting, codering en algemene trends in de sector.
Enkele populaire content marketing strategieën zijn:
- Sociale media posts – nodig een breder publiek op verschillende sociale mediaplatforms uit om je website te bezoeken. Integreer je website met platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter met behulp van sociale media plug-ins en laat je publiek sneller groeien.
- Landingspagina’s – maak gepersonaliseerde statische webpagina’s . Op een goed converterende landingspagina zorg je voor overtuigende CTA’s en een directe waardepropositie.
- Blogs – informeer websitebezoekers over trends met betrekking tot jouw product, dienst of branche. Een blogpost dient relevante zoekwoorden te bevatten om meer potentiële klanten aan te trekken. Als je een blog begint, vergeet dan niet om deze regelmatig bij te werken.
- Nieuwsbrieven – stuur geregeld een nieuwsbrief naar abonnees en vergroot je naamsbekendheid door de laatste updates over je product, service of branche te geven. Met een WordPress website kun je nieuwsbrief plug-ins gebruiken voor optimalisatie van e-mailmarketing campagnes.
Nu je de verschillende beschikbare strategieën kent, zou je de volgende tips kunnen gebruiken om je content marketing te optimaliseren:
- Stel je doelen en budget vast – zorg voor gerichtere contentmarketinginspanningen en let erop dat ze binnen je budget passen.
- Breng het pad van je content in kaart – organiseer je content met behulp van tags en categorieën. Door de inhoud goed in kaart te brengen, kun je je bibliotheek goed visualiseren en ontdekken wat er nog ontbreekt.
- Analyseer en meet resultaten – realiseer je dat niet al je content bevredigende resultaten zal opleveren, dus een regelmatige content audit is noodzakelijk.
Tip van een expert
Verschillende soorten content marketing hebben verschillende voordelen, dus het is belangrijk dat je de juiste mix voor jouw behoeften kiest. Hier zijn enkele dingen die je zou moeten overwegen bij het bepalen van de strategie die je gaat gebruiken:
1. Wie is jouw doelgroep?
2. Welk type inhoud bekijken ze?
3. Wat zijn je doelen? Gaat het bijvoorbeeld om het genereren van naamsbekendheid, leads of verkopen?
4. Hoeveel geld heb je te besteden?
5. Hoeveel tijd heb je voor het maken en promoten van content?
6. Over welke bronnen beschik je?
3. Verbeter de on-page SEO
On-page SEO is het optimaliseren van de inhoud webpagina voor zoekmachines. Als je dit verbetert, geeft zoekmachines een signaal dat je website de vragen van bezoekers beantwoordt. Als onderdeel van zoekmachineoptimalisatie kan SEO op pagina’s je website hoger laten scoren op de resultaten pagina’s van zoekmachines (SERP’s).
Ter demonstratie volgt hier een zoekopdracht over hoe je een huis bouwt en de Google SERP’s met links naar verschillende websites. Google zoekt naar websites die de meest geschikte antwoorden voor deze zoekopdracht leveren.
Een hogere positie in de Google SERP’s zorgt voor meer organisch verkeer. De eerste vijf organische zoekresultaten zijn goed voor 67,60% van alle klikken binnen zoekmachines.
Hier zijn enkele on-page SEO-tips:
- Maak blogposts – biedt regelmatig actuele informatie voor een betere positie in zoekmachines. Volg blog SEO technieken zodat je meer conversies uit je posts haalt.
- Doe onderzoek naar zoekwoorden – neem zoekwoorden op in titels, koppen, alternatieve tekst (alt-text) en de inhoud. Overweeg het gebruik van een uitgebreid trefwoord voor bepaalde inhoud en vergroot zo het bereik. In een webshop moeten alle productpagina’s ook de relevante zoekwoorden bevatten.
- Gebruik header tags – volg de header hiërarchie (H1, H2, H3) op je webpagina’s.
- Neem meta titels en beschrijvingen op – schrijf je eigen meta titels en beschrijvingen voor alle pagina’s en posts.
Met SEO-tools, zoals YoastSEO, kun je jouw webpagina’s optimaliseren.
Tip van een expert
Als het op SEO aankomt, concentreer je dan op het bieden van echte waarde aan je publiek en niet alleen op het najagen van zoekwoordvolumes.
Mijn advies is om te beginnen met antwoordberichten, waarbij je in feite reageert op een vraag als een stuk content. Zo kun je bijvoorbeeld een artikel maken dat antwoord geeft op de vraag: “Hoelang duurt het voor je goed scoort in Google?”.”
4. Technische SEO problemen oplossen
Een ander aspect van zoekmachineoptimalisatie is technische SEO. Met technische SEO verbeter je de structuur van je website, waardoor zoekmachines jouw content gemakkelijker kunnen vinden.
Zoekmachines sturen bots die je website crawlen en die elke webpagina rangschikken op het moment dat je een website maakt. Hier zijn enkele manieren om veel voorkomende technische SEO-problemen op te lossen:
- Verbeter de sitestructuur – de structuur van je URL’s dient consistent te zijn zodat je webpagina’s beter in kaart worden gebracht. Dankzij consistente URL’s kunnen websitebezoekers bovendien zien waar ze zich op de site bevinden. Maak een XML-sitemap zodat zoekmachines je website gemakkelijker kunnen indexeren.
- Optimaliseer crawling en indexering – meld je website aan bij zoekmachines en laat bots de website sneller en nauwkeuriger crawlen.
- Identificeer gebroken links en dubbele inhoud – voorkom dat zoekmachines pagina’s met gebroken links en dubbele inhoud indexeren.
Er zijn SEO-tools waarmee je je huidige prestaties in zoekmachines kunt analyseren. Een van de SEO-tools die je kunt gebruiken, is de XML Sitemap Validator. Deze geeft eventuele problemen in jouw sitemap weer.
Pro Tip
Lees ook onze beginnershandleiding waarin wordt uitgelegd hoe je vanaf het allereerste moment een SEO-vriendelijke website kunt maken.
5. Verbeter de snelheid van je site
De snelheid van een pagina is een van de belangrijkste ranking factoren van Google. Dit betekent dat het een grote invloed heeft op jouw ranking in SERP’s. Een andere reden waarom de paginasnelheid belangrijk is, is dat 47% van de gebruikers verwacht dat een gemiddelde website in minder dan twee seconden laadt.
Behalve dat je begrijpt waarom de paginasnelheid belangrijk is, is het ook van essentieel belang dat je een website snelheidstest uitvoert. GTmetrix is een populaire tool voor snelheidsoptimalisatie en geeft waardevol inzicht in hoe snel je site laadt.
Nadat je de prestaties van je website hebt geëvalueerd, zijn hier enkele methoden om je site sneller te maken:
- Verwijder onnodige code: optimaliseer de code van je site door onnodige tekens, zoals spaties tussen regels, te verwijderen.
- Richt een content delivery network (CDN) in – een hosting oplossing met een CDN-optie, kan de website prestaties verbeteren door de statische inhoud te repliceren over de dataservers.
- Maak gebruik van browsercaching – er zijn plug-ins en applicaties beschikbaar die browsers helpen bij het cachen van bestanden die van je server zijn gedownload. Hiermee wordt de pagina snelheid van websites met veel statische pagina’s aanzienlijk verbeterd.
- Optimaliseer je afbeeldingen: zorg voor afbeeldingen van hoge kwaliteit die minder tijd nodig hebben om te laden.
Pro Tip
Vergeet je host niet – het webhostingplan speelt een cruciale rol in de snelheid van je website. Bij Hostinger kunnen gebruikers zonder enige verplichting een beter pakket uitproberen. We raden dit vooral aan als je grote verkeerspieken denkt te moeten verwerken en grote hoeveelheden gegevens sneller wilt kunnen importeren.
Je hoeft alleen maar de functie Plan Boosting in je hPanel te activeren en je kunt 24 uur lang gratis genieten van je nieuwe abonnement.
6. Mobielvriendelijkheid heeft prioriteit
Op dit moment genereren mobiele apparaten ongeveer 54,4% van al het wereldwijde websiteverkeer. Een mobielvriendelijke website is een website die werkt op elk beeldscherm. Mobiele optimalisatie is niet alleen handig om een breder publiek te bereiken, maar is ook zeer effectief met Google’s mobile-first indexering.
Controleer eerst de mobielvriendelijkheid van je website met de Mobile-Friendly Test van Google.
Hier volgen enkele tips voor mobiele optimalisatie:
- Implementeer begrijpelijke navigatie – wijzigingen in de lay-out zouden mobiele gebruikers er niet van mogen weerhouden om op de verschillende webpagina’s te navigeren. Gebruik bijvoorbeeld een vervolgkeuzemenu bovenaan de website in plaats van linkjes in de header.
- Maak een responsief ontwerp – kies een thema waarmee de lay-out en het ontwerp van je website worden aangepast aan alle soorten schermformaten. Zorg ervoor dat de inhoud op alle apparaten hetzelfde is, dit kan namelijk van grote invloed zijn op je ranking bij de mobile-first indexering.
- Biedt duidelijke linkjes en knoppen – zorg voor duidelijke call-to-action-knoppen en linkjes die eenvoudig aan te klikken zijn op een mobiel apparaat.
- Gebruik overzichtskoppen (accordeons) – maak kopteksten en gebruik overzichtskoppen om webpagina’s op mobiele apparaten te vereenvoudigen in plaats van alle inhoud direct op te sommen.
7. Test regelmatig en voer experimenten uit
Bij website optimalisatie staat het klanttraject voorop. Het testen en experimenteren met de inhoud is daarom essentieel om erachter te komen wat het beste werkt.
Bovendien helpt het bij het personaliseren van je website, waardoor je site zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Enkele elementen die getest en uitgeprobeerd kunnen worden, zijn:
- CTA-knoppen – kleine wijzigingen in stijl en locatie kunnen de conversiepercentages beïnvloeden.
- Lay-outs: vind de beste locatie voor de menu’s, afbeeldingen, tekst en andere inhoud.
- Social sharing posities – kies de beste stijl en de meest effectieve locatie voor je social sharing knoppen. Bepaal bijvoorbeeld of je pictogrammen of namen van sociale media platforms wilt gebruiken.
- Landingspagina’s – als essentiële optimalisatie strategie moeten het ontwerp en de lay-out van je landingspagina’s meer conversies opleveren.
A/B-testen is een van de populairste manieren om te testen en om experimenten uit te voeren. Ongeveer 60% van de bedrijven maakt er gebruik van. Bij deze testmethode worden twee varianten van webpagina’s weergegeven waarbij gekeken wordt met welke variant bezoekers meer interactie hebben. Firebase is een populaire website optimalisatietool voor A/B-testen.
Als je een aanpak hebt gekozen, kun je de volgende tips in overweging nemen bij het testen en uitvoeren van experimenten op je website:
- Vermijd cloaking (camouflage) – verschillende URL’s aan bots en gebruikers tonen is in strijd met de Google Webmaster Guidelines. Cloaking (camouflage) kan er zelfs voor zorgen dat je site lager in de zoekresultaten terechtkomt of zelfs helemaal verdwijnt.
- Stel de voorkeur-URL in – gebruik het rel=“canonical” link attribuut op alle test-URL’s en geef aan dat de originele URL de voorkeur versie is. Het gebruik van noindex voor je testpagina’s kan je ranking beschadigen, dus ook dat raden we af.
- Gebruik 302 redirects – als je websitebezoekers omleidt van de oorspronkelijke URL naar een test-URL, gebruik dan de tijdelijke 302 redirects in plaats van de permanente 301 redirects.
Tip van een expert
Je kunt verschillende bruikbaarheid testen uitvoeren voor de verbetering van je website. Dit zijn onder andere:
• Gebruiker testen. Betrek feitelijke gebruikers bij het gebruik van jouw site en vraag feedback over hun ervaringen.
• Heuristische evaluaties. Laat experts je site analyseren en potentiële verbeterpunten identificeren.
• Cognitieve walkthroughs. Test je site met specifieke taken in gedachten en kijk hoe goed gebruikers die taken kunnen voltooien.
Een andere invalshoek is te kijken naar Google’s statistieken zoals Core Web Vitals om te zien hoe de bruikbaarheid eruit ziet vanuit een prestatie perspectief.
8. Volg de beste werkwijzen voor webtoegankelijkheid
Website toegankelijkheid zorgt ervoor dat online content voor iedereen beschikbaar is en zorgt ervoor dat de bots van zoekmachines je webpagina’s sneller kunnen vinden. Als je de richtlijnen voor toegankelijkheid van webinhoud (WCAG) volgt, zal je website meer bezoekers trekken.
Deze strategie voor website optimalisatie verhoogt ook de conversiepercentages. Het Amerikaanse ministerie van Handel heeft vastgesteld dat bedrijven ongeveer 6,9 miljard dollar per jaar verliezen aan hun concurrenten met beter toegankelijke sites.
Scope is een uitstekend voorbeeld van een website waarbij toegankelijkheid voorop staat, van het kleurcontrast tot het gebruik van titels en koppen. Deze website voert ook elke drie maanden een toegankelijkheidstest uit.
Volg deze best practices om je site toegankelijker te maken:
- Gebruik alternatieve tekst – hiermee maak je je afbeeldingen toegankelijker en verbeter je de zichtbaarheid in zoekmachine resultaten.
- Voeg ondertiteling toe – met behulp van ondertiteling bij audio of video content kunnen websitebezoekers een stuk content begrijpen zonder dat ze ernaar hoeven te luisteren. Bespaar tijd door tools zoals Happy Scribe of VEED te gebruiken.
- Kleur contrast – volg een contrastverhouding van minimaal 4:5:1. Het verbetert de leesbaarheid en maakt de tekst toegankelijker voor mensen die kleurenblind zijn.
- Voeg paginatitels en koppen toe – zorg dat dit op elke pagina gebeurt en verduidelijk zo de inhoud.
- Hernoem mediabestanden – vermijd het gebruik van willekeurige letters en cijfers.
9. Investeer in linkbuilding
Linkbuilding is het proces waarbij andere websites hun bezoekers naar jouw website doorlinken. Het is een van de belangrijkste ranking factoren, omdat Google andere websites die jouw inhoud delen interpreteert als een vorm van autoriteit.
Het is zelfs zo, dat de hoogst genoteerde pagina’s in Google gemiddeld 3,8 keer meer backlinks hebben dan de pagina’s die op de tweede tot tiende plaats staan. Je kunt je backlink-status controleren met Ahrefs Backlink Checker, een gratis optimalisatietool.
Enkele manieren om linkbuilding te bevorderen zijn:
- Affiliate partnerships – werk samen met andere websites zodat ze inhoud naar jouw website linken.
- Plaats externe links – nadat je je inhoud op andere websites hebt geplaatst, kun je proberen contact met hen op te nemen zodat ze een link naar jouw website plaatsen.
- Benader communities – leg contact met mensen in je branche en vraag hen of ze in hun content naar jouw artikel willen verwijzen.
Afhankelijk van het volume en de kwaliteit kan een investering in linkbuilding ongeveer $100-$20.000/maand kosten. Dit zijn enkele elementen die je kunt overwegen bij het bouwen van backlinks :
- Kwaliteit boven kwantiteit – één enkele kwalitatieve backlink is krachtiger dan honderd backlinks van lage kwaliteit. Daarom zijn backlinks van betrouwbare en populaire websites waardevoller dan backlinks van websites die alleen maar spam verspreiden.
- Koop geen backlinks – Google zal websites straffen die backlinks kopen, omdat dit in strijd is met de richtlijnen voor webmasters. Dit kan je ranking in zoekmachines schaden.
- Vergelijkbare branche – Google controleert of de site die naar jou toe linkt zich in een vergelijkbare branche bevindt.
Tip van een expert
Richt je op het verwerven van veel organische links door op de een of andere manier een uniek inzicht te bieden. Een veelgebruikte manier is het creëren van een whitepaper of casestudy binnen jouw branche.
10. Gebruik feedback van klanten voor de verbetering van je site
Feedback van klanten geeft je informatie en suggesties over hoe je producten, diensten en je merknaam kunt verbeteren. Het is ook een geweldige manier om inzicht te krijgen in de gebruikerservaring en te bepalen welke functies behouden of verwijderd kunnen worden.
Het verzamelen van feedback helpt ook bij het creëren van meer klantgerichte inhoud, producten en diensten. Bovendien is gebleken dat klantgerichte bedrijven 60% winstgevender zijn. De informatie in de feedback van klanten draagt ook bij aan merkloyaliteit.
EmbedSocial biedt een manier om feedback van klanten op een website te krijgen: een feedback knop.
Dit zijn enkele andere populaire manieren waarmee je feedback van je bezoekers kunt verzamelen:
- Net Promoter Score (NPS) – ontvang feedback van klanten met behulp van schalen, zoals het beoordelingssysteem van één tot tien. Je kunt de mogelijke antwoorden wijzigen, afhankelijk van de informatie die je nodig hebt.
- Enquêtes op de site – met deze optie verkrijg je de meest recente feedback via het invoegen van een formulier met behulp van widgets, plug-ins of pop-ups.
- Nieuwsbrief – gebruik e-mailmarketing voor feedback van abonnees. Vaak wordt bij deze methode een geschenk of korting als stimulans aangeboden.
- Sta beoordelingen toe – neem klantbeoordelingen op je website op, zodat gebruikers direct feedback kunnen geven op een specifieke product of service pagina.
Bereid een aantal vragen voor die betrekking hebben op jouw zakelijke behoeften. Pas deze vragen op het platform aan. Dit zijn enkele van de meest voorkomende vragen die je aan klanten of bezoekers kunt stellen:
- Hoe ben je bij ons terechtgekomen?
- Heb je moeite om iets te vinden?
- Hoe was je ervaring in vergelijking met je verwachtingen?
- Welke extra functie zou je graag zien?
Bonus stap: resultaten bijhouden en meten
De bovengenoemde inspanningen voor website optimalisatie zullen niet werken zonder de juiste tracking en het meten van resultaten. Ook met een geoptimaliseerde website is het noodzakelijk dat je deze voortdurend bijwerkt en de inhoud en het ontwerp blijft verbeteren.
Belangrijk! Afhankelijk van je bedrijfsdoelen en het huidige verkeer, kun je de resultaten dagelijks, wekelijks, maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks traceren en meten.
Gebruik een analysetool om resultaten bij te houden en te meten. Op deze manier zul je eenvoudiger de effecten van je inspanningen zien.
Enkele prestatiefactoren van je website die je in de gaten moet houden:
- Het verkeer – het aantal gebruikers dat je website bezoekt en de gemiddelde duur van het bezoek.
- Conversiepercentage – de conversies als gevolg van engagement en de totale inkomsten, inclusief aankopen in je webshop of advertentie kliks.
- Retentie – het aantal terugkerende gebruikers en hun engagement.
- Ranking – de ranking van de website in zoekmachines.
Waarom website optimalisatie?
Website optimalisatie richt zich op veel verschillende aspecten van je site, van het bieden van een optimale gebruikerservaring tot hoger scoren op SERP’s. Hieronder staan enkele belangrijke redenen waarom website optimalisatie essentieel is.
Verhoogd het conversiepercentage
Ongeveer 76% van de marketeers is het erover eens dat een geoptimaliseerde digitale ervaring invloed heeft op conversies. Voor een hogere conversieratio is het cruciaal dat het ontwerp van de gebruikerservaring, de laadsnelheid en de mobiele vriendelijkheid van de site worden geoptimaliseerd. Deze strategieën zijn ook meestal op de klanten gericht.
Genereer meer verkeer
Website optimalisatie zorgt voor meer verkeer naar je site, vooral met behulp van strategieën met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie. Organische zoekopdrachten zijn verantwoordelijk voor 53,3% van al het verkeer. Een hogere positie op SERP’s heeft dus invloed op het aantal bezoekers dat jouw website bezoekt.
SEO-activiteiten zijn onder andere het verbeteren van on-page en technische website-elementen, de snelheid en de toegankelijkheid.
Zorg voor klantretentie
Klantretentie is wanneer je als bedrijf klanten omzet in terugkerende kopers. Ongeveer 86% van de klanten is van mening dat een geweldige aankoopervaring ervoor zorgt dat ze opnieuw bij hetzelfde bedrijf kopen. Als je je richt op klantenbinding (retentie), voorkom je dat ze overstappen naar de concurrent.
Met testen, experimenten en feedback kun je een goede relatie opbouwen met je klanten en de tevredenheid blijven verbeteren.
Bouw merkautoriteit op
De strategieën voor website optimalisatie betreft dus het opbouwen van links, het verbeteren van de toegankelijkheid en het delen van inhoud. Met behulp van deze strategieën bouw je een betere merkautoriteit op, vooral in jouw eigen branche. Wanneer je het beste klanttraject aanbiedt en jouw website optimaliseert, verbeter je ook:
- Naamsbekendheid – verbeter de naamsbekendheid van je merk door gebruik te maken van contentmarketingstrategieën.
- Zichtbaarheid van het merk – het merk zal duidelijker zichtbaar zijn bij zoekopdrachten van gebruikers door de hogere positie op de SERP’s.
- Reputatie van het merk – feedback van klanten vragen en je site toegankelijk maken zal de reputatie van je merk verbeteren.
- Merkbeleving – door de beste UI/UX-praktijken te implementeren en de snelheid van de website te verbeteren, optimaliseer je de beleving van jouw merk.
Zorg voor toegankelijkheid van de website
In 2021 voldeed 98,1% van de websites niet aan de richtlijnen voor toegankelijkheid. Website optimalisatie zorgt voor toegankelijkheid voor alle bezoekers en levert direct een concurrentievoordeel op.
5 beste website optimalisatie tools
Website optimalisatie tools helpen bij de implementatie van talloze strategieën. Omdat website optimalisatie is gericht op verschillende elementen, kunnen deze betaalde en gratis tools je ook tijd besparen.
Dit zijn een aantal verschillende soorten website optimalisatie tools:
- Analyse – bekijk het websiteverkeer, demografische gegevens, engagement, winstgevendheid en andere gegevens waarmee je de prestaties van je website kunt meten.
- SEO-tools – voer zoekwoordonderzoek uit, verbeter de ranking en controleer de kwaliteit van je backlinks.
- Websiteprestatie optimalisatie tools – gebruik deze voor het verbeteren van de snelheid van je website.
- Toegankelijkheidstools – ontdek of jouw website toegankelijk is en hoe je de toegankelijkheid kunt verbeteren.
- Conversie optimalisatie tools – begrijp de ervaring van je bezoekers door meer inzicht te krijgen in hun gedrag en behoeften.
Elk van de onderstaande website optimalisatietools behoort tot een andere categorie.
1. Google Analytics
- Type: Analyse
- Opmerkelijke kenmerken: groeien en advertising
- Beoordeling: 4.5 / 5
- Prijs: freemium
Google Analytics is een van de beste hulpmiddelen voor website optimalisatie dankzij de soepele integratie met Google Search. Het biedt gedetailleerde realtime gegevens over de prestaties van je website en het aantal bezoekers. Met Google Analytics is het eenvoudiger om na te gaan of je optimalisatie strategie een verschil maakt.
De gratis versie biedt voor de meeste websites al voldoende informatie. Bedrijven met veel verkeer kunnen echter kiezen voor de premium versie, Analytics 360, met een startprijs van €150.000/jaar. De premium versie bevat gegarandeerde actualiteit van gegevens, onbeperkte gegevens, geavanceerde analyse en ondersteuning.
Je zult je website moeten koppelen aan een Analytics-account om de tool te kunnen gebruiken. Het is ook mogelijk om Google Analytics rechtstreeks aan je WordPress-dashboard toe te voegen. Google Analytics toont rapporten over acquisitie, engagement, inkomsten, retentie en demografie.
2. Google Search Console
- Type: SEO-tool
- Opmerkelijke kenmerken: Core Web Vitals , URL-inspectie en mobiele bruikbaarheid
- Beoordeling: 4.8 / 5
- Prijs: gratis
Google Search Console geeft een overzicht van de SEO-prestaties van een website. Het is een van de beste tools voor website optimalisatie voor zoekwoordenonderzoek, het verbeteren van rankings en het corrigeren van technische SEO-problemen.
Als je Google Search Console wilt gebruiken, moet je ervoor zorgen dat het toegang heeft tot het domeinnamensysteem (DNS) van je website. Kies bij het instellen van je account Domein in plaats van URL-prefix voor data met betrekking tot je hele website.
Google Search Console geeft een overzicht van de prestaties van je website, zoals impressies en doorklikratio’s (CTR’s). Daarnaast zijn er secties voor sitemaps, URL-inspectie en mobiele bruikbaarheid. Deze tool geeft ook aanbevelingen over hoe je je SEO kunt verbeteren.
3. LiteSpeed
- Type: Websiteprestatie optimalisatie tool
- Opmerkelijke functies: Laadtijd van pagina’s, optimalisatie van afbeeldingen en database optimalisatie
- Beoordeling: 4.5 / 5
- Prijs: gratis
LiteSpeed is webserver software die de prestaties van je website helpt te versnellen. De server kan meer verkeer aan met minder processen, waardoor er minder bronnen worden gebruikt. LiteSpeed maakt gebruik van een ingebouwde website cache op serverniveau, LiteSpeed Cache, waarmee de snelheid en prestaties van pagina’s worden geoptimaliseerd.
Optimaliseer je WordPress-website gratis met LiteSpeed Cache door de plug-in te installeren. De LiteSpeed Cache plug-in is ook beschikbaar op andere contentmanagementsystemen (CMS’en), zoals Joomla, PrestaShop en Drupal.
Nadat je het programma hebt geïnstalleerd, kun je een domeinsleutel aanvragen via Dashboard -> LiteSpeed Cache -> Algemeen -> Domeinsleutel . De plug-in geeft prestatiegegevens van de website weer, zoals de laadtijd van je pagina en de PageSpeed-score. Het is niet nodig om aparte snelheidstests uit te voeren.
Object Cache in het WP-dashboard inschakelen
Object Caching is een proces dat database query resultaten opslaat en de tijd die nodig is om resultaten op te halen aanzienlijk verkort. Het elimineert onnodige belasting van je server en verbetert de responstijd van je website met wel 10%.
4. WAVE
- Type: Toegankelijkheidstool
- Opmerkelijke kenmerken: Site-structuur, kleur contrast ratio en fout pictogrammen
- Beoordeling: 4 / 5
- Prijs: gratis
WAVE is een van de beste website optimalisatie tools waarmee je alles op je website kunt vinden dat schadelijk is voor de toegankelijkheid. Het markeert problemen zoals ontbrekende alt-tekst, kleurcontrastfouten en kleine lettertypes.
Gebruik WAVE door je URL in het adresveld van de webpagina in te voeren en op enter te drukken. Het laat een samenvatting van de toegankelijkheidsstatus van je website zien, evenals de details van wat er ontbreekt.
Het rapport toont fout pictogrammen bij de tekstblokken, afbeeldingen en knoppen. Als je erop klikt en Referentie selecteert, laat WAVE zien wat ze precies betekenen, waarom het belangrijk is en welke stappen je moet ondernemen.
5. Hotjar
- Type: Conversie optimalisatie tool
- Opmerkelijke kenmerken: Heatmaps, automatische gegevensverzameling en feedback enquête
- Beoordeling: 4.4 / 5
- Prijs: freemium
Hotjar is gedragsanalyse software waarmee je kunt zien wat je bezoekers op je site doen. Het meet de interactie en feedback van bezoekers. Hotjar heeft een gratis versie voor kleine websites en drie premium plannen:
- Plus voor $31/maand – biedt meer inzicht in on-page targeting, heatmaps en filter registraties.
- Business voor $79/maand – inclusief filter op rage clicks, u-turns en referrer URL’s.
- Scale voor $311/maand – is inclusief extra één-op-één training, regelmatige check-ins en vervroegde toegang tot bèta-functies.
Zodra je je aanmeldt voor Hotjar, kies je een installatiemethode – je kunt de code handmatig invoegen op je site of een plug-in installeren. Zodra de Hotjar-trackingcode operationeel is, begint deze met het opnemen van sessies en het genereren van heatmaps.
Hotjar is een geweldige tool voor de optimalisatie van conversiepercentages voor landingspagina’s, feedback enquêtes en testen. Doordat Hotjar je helpt de bezoekers van je website beter te begrijpen, is het ook nog eens een van de beste tools voor website optimalisatie voor de verbetering van de gebruikerservaring.
Aanbevolen literatuur
Lees onze tutorial over de beste website optimalisatie tools die zijn ontworpen om de snelheid van de website te verhogen en de betrokkenheid van bezoekers te verbeteren.
Conclusie
Website optimalisatie leidt tot een betere gebruikerservaring, meer verkeer, een hogere ranking, een betere toegankelijkheid en een hogere conversie. We hebben tien strategieën op een rijtje gezet waarmee je je website kunt optimaliseren, inclusief het optimaliseren van contentmarketing, het verbeteren van de SEO en het verzamelen van feedback van klanten.
Zorg dat je na de implementatie van deze strategieën de prestaties van je website bijhoudt en meet. De data waar je op moet letten zijn onder andere je websiteverkeer, de conversieratio’s, klantenretentie en je ranking op de SERP’s.
We hebben ook vijf website optimalisatie tools gedeeld waarmee je deze strategieën kunt implementeren. Deze tools richten zich op verschillende aspecten van website optimalisatie.
Website optimalisatie FAQ’s
Hoe optimaliseer ik mijn website?
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je website te optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld een content delivery network (CDN) gebruiken, een goede hostingprovider kiezen, je afbeeldingen optimaliseren, het aantal plug-ins, JavaScript- en CSS-bestanden verminderen, caching gebruiken en de database in je CMS optimaliseren.
Waarom is website optimalisatie belangrijk?
Een goed geoptimaliseerde website is gebruiksvriendelijk, waardoor de algehele gebruikerservaring voor je publiek positief is. Een geoptimaliseerde site laadt ook sneller, waardoor je SEO-ranking verbetert, wat weer betekent dat er meer verkeer naar je website gaat en er meer conversies zijn.
Wat zijn website optimalisatietools?
Over het algemeen helpen website optimalisatie tools je om erachter te komen welke onderdelen van je website voor verbetering vatbaar zijn. Deze tools geven vaak aan waar de gebruikerservaring verbeterd kan worden, of waar zaken als onnodig grote bestanden je site vertragen.