Hoe met Dropshipping beginnen in 2024 – een uitgebreide handleiding
Dropshipping beginnen is een van de simpelste manieren om online geld te verdienen. Je kunt producten inkopen bij een externe fabrikant of groothandelaar en ze als je eigen producten in je webshop verkopen. De leverancier zorgt voor de voorraad en de logistiek, terwijl jij je op de groei van je merk en de marketing van je bedrijf kunt richten.
Ben je benieuwd hoe dit werkt, dan vind je in dit artikel uitleg over dropshipping beginnen, aan de hand van zeven stappen – van het kiezen van de juiste niche, het creëren van een merk tot het bouwen van een webshop en de marketing van je producten.
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een manier van online orderverwerking waarbij producten van derden online worden verkocht, zoals van een fabrikant, groothandel of detailhandel.
In dit model richt de bedrijfseigenaar, oftewel de ‘dropshipper’, zich voornamelijk op de marketing en het runnen van de e-commerce winkel. De leverancier zorgt intussen voor de inventaris en verzending van de artikelen.
Dropshipping werkt over het algemeen als volgt:
- Wanneer een klant een product bij een dropshipper koopt, betaalt hij de winkelprijs van de webshop.
- De dropshipper stuurt de bestelling door naar de leverancier. Afhankelijk van de overeenkomst betaalt de dropshipper de groothandelsprijs aan de leverancier en behoudt de winstmarge. Als de klant bijvoorbeeld $100 voor een product betaalt en de groothandelsprijs is $70, dan ontvangt de dropshipper de overige $30.
- De leverancier verwerkt de bestelling en verzend het product rechtstreeks naar de klant.
Als er problemen met de levering of kwaliteit van het product zijn, kunnen klanten contact opnemen met de dropshipper. Deze is verantwoordelijk voor het doorsturen van de bestelling naar de leverancier.
Dropshipping is een populair e-commerce model vanwege de lage opstartkosten, de efficiënte orderverwerking en het minimale voorraadbeheer.
Hoe begin je een dropshipping bedrijf?
Volg de volgende zeven stappen voor het opbouwen van een succesvol dropshipping bedrijf:
- Kies een bedrijfsniche. Bepaal welke producten je wilt verkopen en op welke markt je je wilt richten.
- Vind een dropshipping leverancier. Kies een betrouwbare leverancier die producten in jouw niche levert.
- Ontwerp de identiteit van je merk. Creëer een naam, logo en kleurenpalet dat bij jouw bedrijf en doelgroep past.
- Bouw een webshop. Kies een hostingprovider en een dropshipping platform waar je je website mee kunt opzetten – WordPress of een website bouwer.
- Registreer je bedrijf. Kies een juridische bedrijfsstructuur en zorg dat je de benodigde vergunningen voor je webshop hebt.
- Regel de financiën. Open een zakelijke bankrekening en houd bij het bepalen van de prijs rekening met de belastingen en toeslagen die je moet betalen.
- Promoot je webshop. Genereer verkeer en verkopen op je website met SEO, advertenties, sociale media en meer.
1. Kies een dropshipping niche
Bijna 30% van alle webshops maakt gebruik van dropshipping. De concurrentie in deze sector is dan ook behoorlijk groot. Aangezien veel dropshipping websites dezelfde artikelen onder verschillende merken verkopen, is het van cruciaal belang dat jouw merk eruit springt.
Je kunt dit bereiken door een specifieke niche te kiezen. Dit betekent dat een bedrijf zich op een specifiek klantsegment richt. Meowingtons is bijvoorbeeld een dropshipping winkel die producten voor katteneigenaren verkoopt.
Hieronder vind je enkele tips waarmee je de juiste niche kunt kiezen voor jouw succesvolle online business:
- Begin bij jezelf. Waarin ben je het meest geïnteresseerd, of waar weet je het meeste van? Hoe beter je je niche begrijpt, hoe gemakkelijker het zal zijn om erachter te komen wat voor jouw doelgroep werkt.
- Kijk naar trends. Om winstgevend te zijn, kun je overwegen om producten te verkopen waar veel vraag naar is – ongeacht het seizoen. Bekijk voor inspiratie naar onze lijst met trending producten. Tools als Google Trends en Trendhunter zijn ook geweldig voor het vinden van deze producten.
- Check de meest verkochte producten op Amazon. Als je er zeker van wilt zijn dat een niche een stabiele of stijgende verkoop kent, is het handig om de verkoopgeschiedenis op Amazon, de grootste online marktplaats, te onderzoeken. AMZScout tools kunnen ook helpen bij het identificeren van producten die geschikt zijn voor doorverkoop.
Nadat je een aantal potentiële niches op een rijtje hebt gezet, zul je marktonderzoek moeten gaan uitvoeren om inzicht te krijgen in de branche.
Als je dit doet, ontdek je de prognoses, kansen en bedreigingen die op de lange termijn van invloed kunnen zijn op jouw bedrijf. Zo wordt het gemakkelijker om je inkomsten in te schatten en marketingstrategieën op te stellen voordat je met je bedrijf begint.
Kijk naar de volgende elementen:
- Waarde en marktgrootte van de sector. Verzamel informatie over de omvang, trends en groeipercentages van de betreffende nichemarkt. Deze gegevens laten zien of er voldoende klanten geïnteresseerd zijn in de producten die jij wilt gaan verkopen. Tools zoals Semrush kunnen je hierbij helpen.
- Doelgroep. Houd rekening met de demografische gegevens van de niche, zoals leeftijd, geslacht, inkomensniveau, hobby’s en beroepen. Deze informatie helpt je bij de volgende stap: branding.
- Koopgedrag van klanten. Als je begrijpt wat kopers ertoe aanzet om iets te kopen en hoe vaak ze dat doen, kun je jouw marketing- en prijsstrategie bepalen.
- Belangrijkste concurrenten. Maak gebruik van tools als Similarweb en zoek naar merken die de markt domineren. Analyseer hun sterke en zwakke punten, en identificeer hiaten in de markt die jij met jouw bedrijf kunt opvullen.
Zodra je een niche hebt gekozen en een aantal producten hebt gekozen die je wilt verkopen, ga je verder met de volgende stap.
2. Vind dropshipping leveranciers
De keuze van leveranciers kan het succes van je dropshipping bedrijf aanzienlijk beïnvloeden. Naast het leveren van producten, verzorgen zij ook de logistiek en de leveringen aan klanten.
De eenvoudigste manier om een betrouwbaar leveranciersnetwerk te vinden, is via dropshipping platforms als Doba, SaleHoo, AliDropship en Wholesale2B. Sommige bedrijven, zoals Printful en Printify, kunnen ook op maat gemaakte, print-on-demand-artikelen voor klanten maken.
Houd bij het zoeken naar leveranciers rekening met het volgende:
- Rechtsgeldigheid en reputatie. Bekijk de klantenlijst van de leverancier en vraag naar hun bedrijfsvergunning – zo vermijd je oplichters. Raadpleeg recensies over de kwaliteit van de dienstverlening van het bedrijf.
- Minimum bestelhoeveelheid. Check of de leverancier een minimale afname hanteert, waar je vooraf voor moet betalen. Over het algemeen geldt: hoe meer artikelen je koopt, hoe lager de kosten.
- Bijkomende kosten. Naast de groothandelsprijs kunnen er andere kosten van toepassing zijn, zoals maandelijkse abonnementskosten, verpakkingskosten, restitutiekosten en platformkosten. Houd hier rekening mee bij het bepalen van de winstmarges. Een goede maatstaf is 20-40% of meer, na het berekenen van al deze kosten.
- Klantenservice. Controleer welke klantenservice kanalen de leverancier aanbiedt. Zorg ervoor dat ze snel reageren en jou kunnen helpen met eventuele klachten van kopers.
- Productkwaliteit. Doe een proefbestelling en beoordeel het artikel. Kijk of het van goede kwaliteit is en of de verpakking veilig is. Het is ook een goed idee om soortgelijke producten van verschillende leveranciers te vergelijken.
- Orderverwerkingsproces. Let op de tijd die de leverancier nodig heeft om de bestellingen te verwerken en te leveren. Kies bovendien een leverancier die goed omgaat met retourzendingen.
- Website bouwer of CMS-integratie. Sommige dropshipping platforms, zoals AliDropship, bieden een extensie voor je website aan, waarmee je in een paar klikken producten van daaruit kunt importeren.
Voordat je een samenwerkingsrelatie met een leverancier aangaat, is het belangrijk dat je een dropshipping overeenkomst opstelt. In dit document zet je je zakelijke afspraken op een rij, zoals de groothandelsprijs van de goederen, leveringsnormen, beschadigde artikelen, enzovoort.
3. Bouw de merkidentiteit van je bedrijf
Naast het kiezen van een niche zorgt een sterke branding ervoor dat je bedrijf zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Hoe unieker de branding, hoe groter de kans dat je doelgroep zich jou herinnert en bij jou koopt.
Onze handleiding over het opbouwen van een merk kan je hierbij op weg helpen. Voor een dropshipping bedrijf zijn dit de belangrijkste stappen:
- Bepaal de positionering van je merk. Bepaal welke belangrijke waarde of functie je klanten van jou ontvangen en niet van andere, vergelijkbare merken. Benadruk dit element in al jouw marketing en branding activiteiten.
- Bedenk een herkenbare bedrijfsnaam. Gebruikers onthouden eerder namen die gemakkelijk uit te spreken en te typen zijn. Als je hulp nodig hebt, gebruik dan onze AI-tool die talloze ideeën voor bedrijfsnamen kan genereren.
- Kies een esthetisch aantrekkelijk kleurenpalet voor de visuele identiteit van je merk. Kies kleuren die elkaar aanvullen, het bedrijf vertegenwoordigen en die de doelgroep aanspreken. Doe inspiratie op met onze handleiding over kleurenschema’s voor websites.
- Kies lettertypen die uniek en gemakkelijk leesbaar zijn. Gebruik voor het logo een opvallend lettertype dat jouw merkidentiteit uitstraalt. Gebruik tegelijkertijd een meer vertrouwd en leesbaar lettertype voor webcontent, visuals op sociale media, e-mailnieuwsbrieven, enzovoort.
- Ontwerp een logo dat er eenvoudig uitziet, maar toch de aandacht trekt. Mensen moeten direct kunnen zien wat jouw bedrijf verkoopt en vertegenwoordigt. Bespaar tijd bij het maken van logo’s met de AI logomaker van Hostinger.
4. Creëer je webshop
Nadat je hebt besloten wat je gaat verkopen, een leverancier hebt gevonden en een merkstrategie hebt ontwikkeld, is het tijd om te beslissen wat je gaat verkopen. Daarom is het nu tijd om te leren hoe je een website voor je bedrijf maakt.
Hoewel het runnen van een dropshipping webshop met andere online verkoopplatforms mogelijk is, biedt een eigen website verschillende voordelen.
Ten eerste biedt het volledige zeggenschap over je merk en bedrijf, van het aanpassen van het thema tot het selecteren van de betaling gateways. En in tegenstelling tot een e-commerce marktplaats betaal je geen platformkosten, zodat je hogere winstmarges kunt behalen.
Om een website te maken, heb je een domeinnaam nodig. De meeste bedrijven registreren hun bedrijfsnaam met de extensie .com, omdat de meeste gebruikers bekend zijn met deze extensie. Bij Hostinger kost .com €9,99/jaar, maar je krijgt bijvoorbeeld een gratis domein bij een Premium plan of hoger.
Als het door jou gewenste .com-domein niet beschikbaar is, zijn er andere opties, zoals .store en .shop, die betaalbaarder en uitermate geschikt zijn voor een e-commerce bedrijf. Beide kosten €0,99/jaar .
Controleer de beschikbaarheid van je domein met behulp van ons onderstaande tool.
Domain Name Checker
Instantly check domain name availability.
Kies vervolgens een platform om de webshop op te bouwen. Voor gebruikers met weinig tot geen programmeerervaring zijn er twee opties: een website bouwer of een contentmanagementsysteem (CMS) .
Laten we eens kijken wat dit zijn, hoe ze verschillen en voor welk type gebruikers ze het meest geschikt zijn. Om deze vergelijking te vereenvoudigen, gebruiken we Hostinger e-commerce Website Bouwer en WordPress als voorbeelden van respectievelijk een website bouwer en een CMS.
Hostinger Website Bouwer | WordPress | |
Het beste voor | Snel en eenvoudig een webshop maken | Een online bedrijf opbouwen dat op de lange termijn zal groeien |
Voordelen | AI-functies, waaronder een AI website bouwer Gebruiksvriendelijke e-commerce toolkit All-inclusive functies – inclusief hosting, templates, marketingtools en meer | Grote collectie plug-ins waarmee je verschillende functies aan je website kunt toevoegen Grote community waar je tips en ondersteuning kunt krijgen als je hulp nodig hebt voor je website Functie voor meerdere gebruikers voor gedeelde back-end toegang met je team |
Nadelen | Het is niet mogelijk dat meerdere gebruikers tegelijkertijd dezelfde website bewerken Geen mogelijkheid om extensies van derden te installeren | Iets moeilijker in gebruik dan een website bouwer Afhankelijkheid van plug-ins kan een website traag en kwetsbaar maken |
Prijzen | Business webhosting voor €3,99/maand | Business webhosting voor €3,99/maand |
Hostinger e-commerce Website Bouwer
Een website bouwer is een platform waarmee beginners snel en eenvoudig een site kunnen maken. Het heeft meestal een drag-and-drop visuele interface, waarmee gebruikers elementen aan hun website kunnen toevoegen en direct kunnen verplaatsen.
Hoewel er veel dropshipping website bouwers op de markt zijn, onderscheidt Hostinger Website Bouwer zich door zijn krachtige AI-tools, e-commerce functies en het all-inclusive karakter.
Voordelen van Hostinger Website Bouwer
- Intuïtieve AI functies. Gebruik de AI website bouwer en maak direct een website op maat. Bovendien is er een content generator die helpt bij het schrijven van teksten voor je site, plus een heatmap, waarmee je het webdesign op basis van gebruikersgedrag kunt optimaliseren.
- Ingebouwde e-commerce tools. Verkoop tot wel 500 producten, schakel meerdere betaalopties in, beheer bestellingen en pas de winkel aan jouw voorkeuren aan. Al deze functies zijn beschikbaar voor alle hosting klanten, ongeacht het plan.
- Alle essentials inbegrepen. Naast de drag-and-drop-editor, bevat de website bouwer een hostingservice, door ontwerpers gemaakte templates, marketingtools, een mobiele bewerkingsmodus, integraties van derden en meer.
Nadelen van Hostinger Website Bouwer
- Gebrek aan samenwerkingsfuncties. Het is niet mogelijk dat meerdere mensen tegelijkertijd dezelfde website bewerken.
- Geen uitbreidbaarheid. Alle tools zijn ingebouwd, dus het is niet mogelijk om een extensie van derden te installeren als je een extra functie wilt installeren.
Als je Hostinger Website Bouwer wilt gebruiken, overweeg dan om het Business plan te nemen. Het is al verkrijgbaar vanaf €3,99/maand, met 200 GB SSD-opslag en onbeperkte bandbreedte, wat meer dan genoeg capaciteit en ruimte biedt voor de groei van een online bedrijf.
WordPress
Net als een website bouwer biedt WordPress een contentmanagementsysteem, software waarmee je websites kunt maken. Het verschil is dat het gebruikers dashboard iets complexer is. Dat wil zeggen dat er doorgaans aparte interfaces zijn voor het beheer van bepaalde taken.
WordPress heeft bijvoorbeeld een back-end admin panel, waarmee je pagina’s kunt beheren, inhoud kunt schrijven en publiceren, media kunt invoegen, thema’s en plug-ins kunt installeren en andere instellingen kunt openen.
Voor het bewerken van het uiterlijk van de website kun je de volledige site bewerkingsmodus gebruiken.
Hoewel het misschien even duurt voordat je aan WordPress gewend bent, kun je er complexere taken mee uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld plug-ins installeren waarmee je meer functionaliteit aan het CMS toevoegt, zoals het weergeven van productbeoordelingen van sites van derden of het herstellen van achtergelaten winkelwagentjes.
Voordelen van WordPress
- Uitgebreide collectie plug-ins. WordPress heeft meer dan 60.000 plug-ins waarmee je een eenvoudige website kunt omtoveren tot een portfolio, een webshop, een online publicatie en nog veel meer. Voor het runnen van een dropshipping bedrijf, heb je WooCommerce nodig, een betrouwbare plug-in voor online verkoop.
- Grote community. Meer dan 43% van alle websites maken gebruik van WordPress, dus er zijn voldoende forums en bronnen waar gebruikers terecht kunnen voor hulp met het platform. Als je hulp nodig hebt, kun je ook de WordPress tutorials van Hostinger bekijken.
- Functie voor meerdere gebruikers. Als je een bedrijf met meerdere teamleden runt, kun je gebruikersaccounts aanmaken en de toegang tot de webshop voor iedereen beheren.
Nadelen van WordPress
- Steilere leercurve. Kennis van codering is niet nodig voor het gebruik van WordPress, maar enige basiskennis is wel handig voor het verder optimaliseren van de website.
- Afhankelijkheid van plug-ins. Zorg dat de plug-ins die je installeert door betrouwbare leveranciers zijn ontwikkeld en regelmatig worden bijgewerkt, zodat je geen last krijgt van slechte prestaties en beveiligingsproblemen.
Als je een webshop wilt beginnen met WordPress, bekijk dan ons Business WordPress Hostingplan. Het bevat functies die zijn geoptimaliseerd voor WordPress om je ervaring met het bouwen van websites te vereenvoudigen, zoals installatie met één klik, automatische software-updates en vooraf geïnstalleerde plug-ins en thema’s.
Profiteer bovendien van toegang tot LiteSpeed caching modules voor snelle prestaties, en een WordPress staging tool met één klik, waarmee je veilig wijzigingen op je website kunt aanbrengen.
Bij het opzetten van de webshop moet je op de volgende elementen letten:
- Gebruikerservaring. Klanten moeten snel door de webshop kunnen bladeren en de producten kunnen vinden die ze zoeken. Bekijk onze tutorial over de beste webdesign praktijken voor tips en tricks.
- Betalingsgateways. Gebruik meerdere betaalopties die het meest worden gebruikt door jouw doelgroep. Wees transparant over extra belasting(en) en verzendkosten waar klanten rekening mee moeten houden.
- Productbeschrijving. Schrijf een duidelijke en overtuigende tekst voor elk product en overtuig gebruikers om het product te kopen.
- Contactformulier. Klanten kunnen zo gemakkelijk vragen stellen over je bedrijf en producten.
- Mobiele optimalisatie. De website moet eenvoudig te navigeren zijn op zowel desktop als smartphone schermen.
Voor inspiratie kun je een kijkje nemen op Warmly. Dit is een uitstekend voorbeeld van een dropshipping bedrijf met een luxueus ontwerp en sterke branding.
5. Bereid de Dropshipping bedrijfsfinanciën voor
Het is verstandig om vanaf het begin je persoonlijke en zakelijke financiën te scheiden. Op deze manier wordt het veel eenvoudiger om de uitgaven en inkomsten van je online bedrijf in kaart te brengen. Dit is ook beter voor het juridische proces.
Welke zaken je moet regelen verschilt per land en regio, dus het is raadzaam om een lokale financieel adviseur te raadplegen om er zeker van te zijn dat alles goed geregeld is. Over het algemeen is het goed dat je het volgende hebt geregeld voor jouw dropshipping bedrijf:
- Zakelijke bankrekening met jouw dropshipping merknaam. Gebruik het alleen voor zakelijke transacties, zoals het ontvangen van betalingen van klanten en het betalen van leveranciers.
- Certificaat van vrije verkoop. In veel landen (in Europa) hebben bedrijven een zogenaamd free sales certificate (FSC) nodig om producten van ergens anders te verkopen. Ga bij de Kamer van Koophandel na of je deze FSC moet registreren, en of je ervoor moet betalen.
- Omzetbelasting. In sommige landen moeten klanten omzetbelasting betalen. Controleer de regelgeving over omzetbelasting bij de lokale overheid van jouw bedrijf en je leveranciers. Houd rekening met deze kosten bij het bepalen van de prijs van je producten.
- Onderhoudskosten. Verwerk platform- en marketingkosten in je budgettering en prijzen, zodat je je bedrijf kunt onderhouden en laten groeien.
6. Registreer je dropshipping bedrijf als juridisch bedrijf
Belangrijk! Hostinger biedt geen juridisch advies. In dit gedeelte wordt slechts een algemeen overzicht gegeven van de juridische factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Wij adviseren je om contact op te nemen met de juiste rechtspersonen voordat je een bedrijfsvorm kiest.
Een andere belangrijke stap is het regelen van de juridische zaken rondom je dropshipping shop. Dit betekent dat je moet nagaan of je een vergunning nodig hebt voor dropshipping in jouw regio. Vergeet vooral niet om specifiek onderzoek te doen naar de regels in jouw land.
Let op: bedrijven in de Verenigde Staten hebben een sales tax ID en een werkgever identificatienummer nodig voor het indienen van belastingen en het aanvragen van dropshipping accounts in de groothandel.
Als je de voorschriften hebt uitgezocht, kun je een rechtsgeldige bedrijfsvorm overwegen, waarmee je jezelf kunt beschermen tegen wettelijke aansprakelijkheid. Dit biedt ook kansen voor samenwerking met de betere leveranciers en zakenpartners.
Dit zijn de drie meest voorkomende bedrijfsvormen:
- Eenmanszaak. Met deze structuur worden de financiën van jouw dropshipping bedrijf belast op basis van je persoonlijke inkomen. Deze optie is riskant, omdat jouw bedrijf juridisch verbonden is aan je persoonlijke bezittingen.
- Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BV). Hiermee wordt je bedrijf een aparte juridische rechtspersoon, wat betekent dat je persoonlijke aansprakelijkheid bescherming geniet. Als bedrijfseigenaar zul je echter aan andere wettelijke vereisten moeten voldoen bij het betalen van belastingen.
- Naamloze Vennootschap (NV). Net als met een BV is het dropshipping bedrijf ook met deze optie een aparte juridische rechtspersoon. NV’s zijn echter eigendom van aandeelhouders en worden bestuurd door directeuren in plaats van slechts een aantal ondernemers.
Maak, naast de registratie van de bedrijfsvorm, de volgende webpagina’s, zodat je webshop er professioneler uitziet:
- Restitutiebeleid. Met deze pagina kun je het vertrouwen van klanten verhogen. Het geeft namelijk aan dat je dropshipping bedrijf een veilige plek is om aankopen te doen.
- Retour- en omruilbeleid. Veel klanten twijfelen om iets bij een online bedrijf te kopen, omdat ze het product niet met eigen ogen kunnen zien. Via deze pagina weten ze dat ze het product kunnen retourneren of ruilen als het niet bevalt.
- Algemene voorwaarden. Stel verwachtingen bij en bescherm je bedrijf met een juridisch document waarin de rechten en verantwoordelijkheden van je bedrijf en de klanten staan beschreven.
- Privacybeleid. Met dit document laat je zien dat je bedrijf serieus omgaat met de gegevens van je klanten. Leg uit hoe de gegevens worden verzameld, gebruikt en eventueel vrijgegeven.
7. Optimalisatie en marketing van je dropshipping bedrijf
Je hebt een website gepubliceerd en je bedrijf is nu officieel gelegaliseerd. Laten we nu beginnen met de promotie van je producten en het aantrekken van klanten.
Met digitale marketing kun je je dropshipping bedrijf via verschillende kanalen op de markt brengen. Check de volgende methodes voor meer verkeer naar je webshop en een grotere verkoop:
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Deze term verwijst naar manieren om een website hoger te laten scoren en meer zichtbaarheid te geven op resultaten pagina’s van zoekmachines (SERP’s). Hostinger Website Bouwer biedt ingebouwde SEO tools voor de optimalisatie van jouw website.
- Bloggen. Schrijf content waarin de doelgroep wordt geïnformeerd over de voordelen van jouw producten. Schrijf bijvoorbeeld artikelen of praktische handleidingen waarin deze artikelen aan bod komen.
- E-mail marketing. Bouw een e-maillijst op, door een inschrijfformulier aan je winkel toe te voegen en iedereen die zich inschrijft een introductiekorting te geven. Stuur bijvoorbeeld e-mails over nieuwe productreleases en aankondigingen van kortingen.
- Sociale media marketing. Promoot de producten via verschillende sociale mediakanalen om meer potentiële kopers aan te trekken. Visuele platforms als Instagram en TikTok zijn prima platforms als startpunt. Notebook Therapy is een goed voorbeeld van een dropshipping merk dat deze strategie met succes toepast.
- Doorverwijzing marketing. Deze strategie werkt het best als je een aantal verkopen hebt gerealiseerd. Hierbij moet je klanten vragen om een doorverwijslink naar jouw producten te delen met hun vrienden of familie. Elke keer dat iemand via de link iets koopt, krijgt de doorverwezen persoon een commissie – doorgaans 10-20%.
- Affiliate marketing. Deze methode lijkt op de bovenstaande, maar hierbij promoten de makers van de content hun producten. Bovendien ligt de commissie meestal hoger.
- Prestatie marketing. Krijg meer exposure voor je bedrijf door advertentieruimte te kopen op platforms als Google Ads of Facebook Ads. Terwijl dit duur kan zijn, beschikken ze ook over geavanceerde instellingen voor doelgroepbenadering, zodat je gemakkelijker de juiste klanten kunt bereiken.
Naast deze methoden zijn er ook ondernemers die ervoor kiezen om hun producten op hun websites en e-commerce marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, weer te geven. Hierdoor bereiken ze meer klanten op platforms waar zij zich het meest op hun gemak voelen.
Als je hier interesse in hebt, overweeg dan om een multi-channel verkooptool als Sellbrite te gebruiken, voor het vereenvoudigen van je voorraad- en orderbeheer.
Waarom dropshipping beginnen?
Dropshipping is perfect voor ondernemers die voor het eerst een eigen bedrijf willen beginnen. Dit zijn de voordelen van dit bedrijfsmodel:
- Lage opstartkosten en minimaal beheer van de toeleveringsketen. Dropshipping elimineert de noodzaak om vooraf investeringen in voorraden te doen en de logistiek van het bedrijf te regelen. Je kunt beginnen met verkopen zonder dat je zelf producten hoeft te produceren of op te slaan.
- Bedrijfsmodel met weinig risico’s. Je kunt zoveel producten als je maar wilt toevoegen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over productie- of voorraadkosten. Als een artikel slecht presteert, kun je het als dropshipper, eenvoudig vervangen door een ander artikel.
- Flexibele locatie. Omdat je het productieproces niet hoeft te bewaken, is het mogelijk om je bedrijf vanaf elke plek met een internetverbinding te runnen. Als dropshipper moet je echter wel blijven communiceren met leveranciers en klanten.
- Grotere schaalbaarheid. Omdat de leveranciers de verzending afhandelen, hoef jij je minder zorgen te maken over meer bestellingen als je bedrijf verder doorgroeit.
Dit alles gezegd hebbende, houd rekening met de volgende factoren voordat je aan dropshipping begint:
- Minder controle. Als dropshipper ben je enorm afhankelijk van de kwaliteit van de producten die leveranciers maken, verpakken en leveren. Als er problemen zijn, zoals een verkeerde behandeling van het product, een slechte verpakking, of een vertraagde levering, zul je deze problemen niet zelf direct kunnen oplossen.
- Plotselinge voorraadtekorten. Soms zullen leveranciers je niet van tevoren waarschuwen als producten niet op voorraad zijn. Neem daarom regelmatig contact met je leveranciers op en voorkom dat er producten in je winkel staan die niet beschikbaar zijn.
Wat moet je vermijden bij het starten van een dropshipping bedrijf?
Als je een dropshipping bedrijf begint, zorg er dan voor dat je het volgende vermijdt:
- De verkeerde niche kiezen. Als het marktsegment te breed of te competitief is, kan het moeilijk zijn om klanten aan te trekken. Een grondige marktanalyse kan je helpen om de juiste niche te vinden.
- Onvoldoende branding en marketing. Het komt vaak voor dat andere dropshippers dezelfde producten verkopen als jij. Een sterke merkidentiteit is daarom essentieel, zo onderscheid jij je van de concurrentie.
- Een slechte hostingdienst gebruiken. Een snelle en veilige webhost zorgt dat gebruikers een prettige winkelervaring in jouw webshop hebben.
- Je website niet optimaliseren voor de behoeften van je klanten. Test de gebruiksvriendelijkheid van je website regelmatig, kijk waarom gebruikers afhaken en wijzig iets om de conversies te verhogen.
- Gebrek aan klantenservice. Zorg voor een contactformulier, of ingebouwde live chat, om te communiceren met klanten als ze hulp nodig hebben, of feedback over je producten willen delen.
- Gebrek aan communicatie met de leverancier. Overleg geregeld met de vertegenwoordigers van leveranciers over eventuele verzend- of voorraadproblemen.
Conclusie
Het dropshipping model is een geweldige manier om een online bedrijf te beginnen, zonder dat je een eigen inventaris hoeft bij te houden. Dit maakt het geschikt voor mensen met minder ervaring en budget.
Hier is een samenvatting van hoe je je eigen online dropshipping winkel kunt beginnen:
- Kies een niche en doe onderzoek naar de markt om te bepalen welke producten je wilt gaan verkopen.
- Zoek betrouwbare en legitieme dropshipping leveranciers voor de inkoop van de producten.
- Bouw een merk voor je dropshipping bedrijf op en onderscheid je van je concurrenten.
- Koop een domeinnaam en creëer een webshop met behulp van een gebruiksvriendelijk platform – Hostinger Website Bouwer of WordPress.
- Regel de financiën die noodzakelijk zijn ter bescherming van je zakelijke en persoonlijke bezittingen.
- Registreer je dropshipping bedrijf als rechtspersoon.
- Optimaliseer de webshop en marketing van de producten zodat er meer verkeer en meer verkoop ontstaat.
Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om meer te weten te komen over dropshipping en hoe er één te starten. Als je vragen of tips hebt, kun je hieronder een reactie achterlaten.
Hoe dropshipping beginnen FAQ’s
Is Dropshipping gemakkelijk te beginnen?
Dropshipping is een van de makkelijkste en minst risicovolle methoden om een e-commerce bedrijf op te zetten, omdat je je niet hoeft te bekommeren om de logistiek. Kies eenvoudigweg een betrouwbare leverancier, bouw de webshop, zorg voor de juridische zaken en financiën en breng jouw producten op de markt.
Is dropshipping de moeite waard?
Ja. Veel ondernemers vinden dropshipping de moeite waard, omdat het minimale risico’s met zich meebrengt. Omdat er geen logistieke rompslomp is, zijn er veel mogelijkheden om je bedrijf op te schalen, zonder dat je al te veel geld hoeft te investeren.
Hoe winstgevend is dropshipping?
Dropshipping staat bekend als een winstgevend bedrijfsmodel. Dropshippers kunnen namelijk meer dan 50% meer winst maken dan mensen die hun eigen voorraad aanhouden. Omdat je je geen zorgen hoeft te maken over te grote voorraden en magazijnkosten, heb je minder kosten dan andere bedrijfsmodellen.
Kun je gratis met dropshipping beginnen?
Technisch gezien wel, want je kunt producten zonder voorraad verkopen. Sommige e-commerce marktplaatsen bieden ook de mogelijkheid om artikelen gratis te tonen. Toch zul je moeten concurreren met een groot aantal merken met vergelijkbare producten. Daarom is het raadzaam om een website te hebben en een e-commerce platform zonder transactiekosten te gebruiken.